Fredrik Pedersen, Sales Manager gop Sverige.

gop håller kedjan obruten med FSC®-certifiering

Den skandinaviska materialleverantören gop tar ett viktigt steg i sitt fortsatta arbete inom miljö och hållbarhetsfrågor genom att bli FSC-certifierade. En viktig milstolpe för gop då certifieringen innebär att man kan garantera att företagets pappersbaserade produkter kommer från ett hållbart och socialt ansvarstagande skogsbruk. I dagsläget omfattar detta produkter från SWEDBOARD® och DISPA® men certifieringen öppnar upp för att utöka med ytterligare produkter framåt.

- För gop är det oerhört viktigt att vi bidrar och tar vår del av ansvaret i dessa globala frågor. FSC-certifieringen ställer stora krav på oss som och att vi gör detta arbete inom samtliga av våra bolag i Sverige, Norge och Danmark visar att vi tar hållbarhetsfrågan på största allvar. För oss är det viktigt att bidra till en positiv utveckling inom detta område.
Rasmus Mälarborn, Nordic Commercial Manager gop.

- Intresset och efterfrågan på hållbara produkter är stor. Att agera medvetet och ansvarsfullt i dessa frågor blir en alltmer betydande faktor för att vara konkurrenskraftig på marknaden. Med certifieringen kan både kunder och samarbetspartners känns sig trygga i att vi säkerställer en obruten spårbar kedja. Det är tillsammans som vi kan skapa effekt och ge förutsättningar för en hållbar framtid.
Fredrik Pedersen, Sales Manager gop Sverige.

gop innehar FSCs Spårbarhetscertifiering enligt Chain of Custody, vilket är en viktig del för att garantera en obruten spårbar kedja till kunder.
Certificate registration code: NC-COC-072044, FSC Trademark License Code: FSC C186354

FSC står för Forest Stewardship Council® och är en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem FSC.

Certifierade företag följer FSC:s regler (standarder) för skogsbruk och spårbarhet. De som följer reglerna får märka sina produkter med FSC:s varumärke. FSC-märket gör att konsumenter och företag kan välja varor av trä som kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk, det vill säga ett skogsbruk som tar hänsyn till människor och miljö.

Skogen ger oss rent vatten, frisk luft och bidrar till att bromsa den globala uppvärmningen. Den ger mat, medicin och viktiga naturresurser som timmer och papper. Ett ansvarsfullt skogsbruk ser till så att skogen också på lång sikt kan ge de här nyttigheterna. De som deltar i FSC vill frivilligt bidra till detta.

Läs mer om FSC: Homepage Sweden | Forest Stewardship Council (fsc.org)

Regioner

Läs mer om oss och våra produkter på gop.se