Ecoprint finns för beställning från gops anläggningar i Sverige, Norge och Danmark

gop lanserar Ecoprint - Hållbarhet, låg vikt och utmärkta tryckresultat

Materialleverantören gop lanserar nu nya Ecoprint – en vit skummad skiva delvis tillverkad av återvunnen Polypropylen, PP. Materialet har länge varit efterfrågat bland de skandinaviska printaktörerna, där allt hårdare krav ställs från marknaden att leverera trycksaker med fokus på hållbarhet, hög printkvalitet och låg vikt.

Martin Gut är produktutvecklare på gop, och ser goda förutsättningar för att etablera produkten på den skandinaviska marknaden. ”Vi är riktigt stolta över att vara den första leverantören i Sverige av skummad PP för den grafiska industrin. Att produkten dessutom är tillverkad av delvis återvunnen råvara medför att materialet är ett oslagbart alternativ i printsammanhang där hårda krav ställs på hållbarhet, låg vikt och utmärkta tryckresultat. Materialet är fritt från tillsatser, något som skapar goda förutsättningar för återvinning. Koldioxidutsläppen är generellt låga vid tillverkning av PP, och vid eventuell förbränning bildas endast koldioxid och vatten. Jämfört med substitut så väger PP mindre och är enklare att frakta, vilket resulterar i lägre transportkostnader och utsläpp.”

Ecoprint distribueras via gop i Sverige, Norge och Danmark från den 26 augusti 2019. Materialet kommer inledningsvis att lagerföras i formaten 2x3050x1220 och 3x3050x1220 mm.

EGENSKAPER

• Tillverkad av 10-30% återvunnet material