Bullerskydd av PLEXIGLAS® Soundstop levererat av gop på Nordreälvbron i Kungälv

Välj rätt material till transparenta bullerskärmar

Boverket har uttryckt att buller är den miljöstörning som berör flest antal människor i Sverige. Befolkningsökningen i storstäderna gör dessutom att bostäder måste byggas allt närmre kraftigt trafikerade bilvägar och spårtrafik samtidigt som trafiken ökar.

Bullerskärmar, eller bullerplank som de ibland kallas, är effektiva för att dämpa oönskat ljud från exempelvis väg- och tågtrafik. När de görs i ett genomsiktligt material bevaras utsikten både för kringboende och för dem som färdas på väg och räls. I Europa och övriga världen är skivor av akryl (PMMA) sedan många år förstahandsvalet för att bygga transparenta bullerskärmar.

PLEXIGLAS® Soundstop tillverkas av akrylplast och ger effektiv ljuddämpning. Jämfört med alternativa material ger skivorna dessutom överlägsen totalekonomi över tid. Tack vare pris, montagemöjligheter och livslängd finns det exempel på projekt som har resulterat i betydande kostnadsbesparingar, med minst dubbla livslängden.

PLEXIGLAS® Soundstop från gop vid E20, Partille.

Större skivor ger bättre prisbild

PLEXIGLAS® Soundstop har en styvhet och ett utbud av tjocklekar (15, 20 och 25 mm) som gör att även större skivor uppfyller europastandardens krav på lasttålighet och nedböjning. Med större skivor kan man minska antalet stolpar och övrig konstruktion. Det ger både estetiska och ekonomiska fördelar.

PLEXIGLAS® Soundstop finns i storlekar upp till 2x8 meter. Även stora skivor går ofta att använda utan annan infästning än att den sitter fastklämd i konstruktionen på tre eller fyra sidor, beroende på vilken last från vind och snöröjning som är aktuell att räkna med.

Överlägsen livslängd

Akrylplast (PMMA) kännetecknas av hög ljustransmission, mycket gott UV-skydd och mycket goda optiska egenskaper. Materialet har dessutom mycket lång livslängd.

PLEXIGLAS® Soundstop på Nordreälvbron i Kungälv, levererat av gop
PLEXIGLAS® Soundstop från gop vid E20, Partille.

Maximal säkerhet

Akrylskivor har hög slagtålighet. Om en olycka trots allt skulle göra att skivan bryts sönder så har PLEXIGLAS® Soundstop GS CC dessutom ingjutna polyamidtrådar som håller samman delarna och förhindrar att fragment faller ner. Det ger ytterligare säkerhet, exempelvis vid broar.

Designmöjligheter och fågelskydd

PLEXIGLAS® Soundstop finns i ett flertal transparenta kulörer och materialet kan anpassas till varje projekt, exempelvis genom screentryck, borstade ränder, bockning och frästa mönster.

PLEXIGLAS® Soundstop BirdGuard har ingjuten print för att hindra att fåglar flyger emot skivan och skadar sig. Skivan har fått mycket bra resultat i tester med fåglar i flygtunnel – den skyddar fåglar med mer än 80 procent jämfört med klara skivor. Även ovannämnda GS CC uppfyller denna funktion.

PLEXIGLAS® Soundstop, med eller utan BirdGuard

Produktfördelar med PLEXIGLAS® Soundstop

• Slag- och reptåligt
  • Hög ljustransmission