GORE-TEX® Transalpine Run i Hannibals fotspår

GORE-TEX® Transalpine Run firar femårsjubileum med rekordstort antal deltagare. Till årets upplaga av den spektakulära löpartävlingen har hittills nästan 200 team anmält sig. Jubileumsbanan går i Hannibals* fotspår från Oberstdorf i Tyskland till Latsch i Italien.

Det som började som en kul idé för fem år sedan, att organisera en löpartävling som korsade Alperna i flera dagsetapper, har i dag redan nått kultstatus i löparvärlden. GORE-TEX® Transalpine Run har vuxit varje år sedan starten 2005 och i år har i skrivande stund 189 team anmält sig, flera av dem är svenska, danska och norska.
Loppet i år följer fältherren Hannibals fotspår då han marscherade över Alperna med sina krigselefanter. Från Oberstdorf i Tyskland, via Österrike och Schweiz och fram till Latsch i Italien kommer deltagarna att avverka 240 kilometer och 14 400 höjdmeter på åtta dagsetapper.
Av säkerhetsskäl tävlar man i team om två personer i klasserna herr, dam, mixed och herr master (veteran, summan av teamets ålder måste bli över 80). Hur man tar sig fram är fritt val - löpning eller vandring med eller utan stavar.
Löpare på högsta elitnivå eller ambitiös vandrare - GORE-TEX® Transalpine Run gör äventyret möjligt för alla som är beredda att utmana sig själva. Att man är hyfsat vältränad och något bekant med högalpin miljö är dock en förutsättning. På berget växlar väder, temperatur och terräng ofta både dramatiskt och plötsligt.
Men är man bara förberedd och har rätt utrustning i ryggsäcken kan man se fram emot en upplevelse långt bortom den vanliga vardagsrundan. Nya vänner och skön gemenskap i "GORE-TEX®"-byn kommer på köpet!

Allt om hur du anmäler dig och annan information finns här:
www.transalpine-run.com

Följ loppet på youtube

GORE-TEX® Transalpine Run
5 - 12 september 2009

• Länder: Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien
  • Start: Oberstdorf, Tyskland
  • Mål: Latsch, Italien
  • Dagsetapper: 8
  • - Oberstdorf (GER) - Lech am Arlberg (AUT)
  • - Lech am Arlberg (AUT) - St. Anton (AUT)
  • - St. Anton (AUT) - Galtür (AUT)
  • - Galtür (AUT) - Scuol (SUI)
  • - Bergsprint Scuol (SUI)
  • - Scuol (SUI) - Mals im Vinschgau (ITA)
  • - Mals - Schlanders im Vinschgau (ITA)
  • - Schlanders - Latsch im Vinschgau (ITA)
  • Längd: Ca 240 kilometer
  • Höjdmeter: Ca 14 400

Skandinaviska team

• 83 TEAM ANSNES (men) Arnstorp Hakon, Oslo Norway, Ansnes Ivar Rung, Asker Norway
  • 92 TEAM STAYERS WOMEN Engen Beathe, Hovaag Norway, Paltén Kristina, Älvsjö Sweden
  • 113 TEAM PAX MEN Andreazzoli Stefan, Gothenburg Sweden, Lundgren Svante, Gothenburg Sweden
  • 163 TEAM ULTRAPOWER WOMEN Petersson Cecilia, Stockholm Sweden, Andersen Emelie, Huddinge Sweden

* Hannibal Barkas, född 247 eller 246 f.Kr., död 183 f.Kr., var en karthagisk fältherre. Han anses vara en av de absolut främsta fältherrarna genom tiderna. Mest känd är Hannibal för att ha tagit med 37 elefanter över alperna 218 f.Kr. under det andra puniska kriget. Han var även mannen som låg bakom Roms största nederlag någonsin i slaget vid Cannae 216 f.Kr.

Gore Scandinavia: David Ekander +46 31 706 78 11 dekander@wlgore.com

Presskontakt: Alvaro Susena +46 31 107181 alvaro.susena@ltskommunikation.se

# # #

The Gore corporate logo, GORE® and GORE-TEX® are registered trademarks of W. L. Gore & Associates, Inc.

• alperna
  • running