Svensk design sätts på prov på Island

I och med vulkanutbrotten har den frivilliga räddningskåren på Island, Ice-Sar, fått mobilisera alla sina medlemmar. De jobbar intensivt med att hjälpa folk att evakuera hemmen och komma i trygghet, med att sätta upp avspärrningar och delta i räddningsaktioner. Den svenska leverantören av arbetskläder Taiga har i samarbete med Gore, tillverkaren av GORE-TEX®-materialet, tagit fram specialanpassade plagg för en av världens tuffaste räddningstjänster.

Island är ett av få länder i världen som inte har någon militär. Istället har den frivilliga räddningskåren Ice-Sar (Iceland Search and Rescue) fått ta hand om räddningsaktioner och katastrofinsatser såväl i landet som internationellt, till exempel efter skalven i Haiti eller under den senaste tidens vulkanutbrott. Vädret på Island är lynnigt och landskapet kargt och brutalt. Ice-Sar jobbar med räddningsaktioner i alla miljöer, från under havsytan till helikopterräddningar. Så kraven på plaggen är höga.

– Vi valde Taiga och GORE-TEX®-tyg för de kunde anpassa plaggen så att de blev de bästa som går att få för pengarna. Våra medlemmar jobbar helt ideellt och betalar själva sin utrustning, från GPS-apparater till stövlar. Vi måste kunna erbjuda dem utrustning som verkligen håller, säger Jon Ingi Sigvaldson på Ice-Sar.

I tätt samarbete med Ice-Sar, tog Taiga fram ett ställ som består av skaljacka och byxor i GORE-TEX® Pro Shell-tyg samt jacka och mössa i WINDSTOPPER®- softshellmaterial. Stället ger maximalt väderskydd mot vind och regn samtidigt som det andas och är komfortabelt att ha på sig.

– Taiga och Gore lyssnade på oss och har skapat ett ställ med precis de detaljer som passar vårt tuffa arbetsklimat, säger Jon Ingi Sigvaldson.

Utvecklingen av nya plagg börjar med att Taiga lyssnar på kundens specifika behov. Fallet med Ice-Sar var en särskild utmaning.

– Ice-Sar hade väldigt specifika önskemål, exempelvis att plaggen skulle vara lätta och smidiga att packa samtidigt som de skulle vara slitstarka och tåla extrema väderförhållanden, berättar Jonas Rydholm från Taiga.

Dessutom hade Ice-Sar önskemål att det skulle vara GORE-TEX®-membran i plaggen.

– Tanken bakom att använda GORE-TEX®-tyg är inte bara att plaggen håller hög kvalitet, utan att GORE-TEX®-märket höjer även statusen på kläderna. De frivilliga inom Ice-Sar är väldigt stolta att få vara med i kåren och vill gärna visa det genom att bära det bästa som finns, säger Jonas Rydholm.

Valet av tyg föll på GORE-TEX® Pro Shell-yttertyg med en laminering på insidan med Micro Grid för skaljackan. Pro Shell-tyget är tunt men mycket slittåligt och har dessutom ett ytterlager i polyamid som ökar styrkan. Det tunna fodret i Micro Grid ökar slitstyrka och komforten på insidan.

Under skalplagget bär numera Ice-Sar-medlemmarna en jacka i WINDTSTOPPER®- softshellmaterial, som skyddar utmärkt mot elementen vid högre aktivitetstempo. Softshellsjackan är designad i exakt samma färger som skaljackan.

– Det ska alltid gå att se att personen som bär plaggen jobbar på Ice-Sar, oavsett väder eller aktivitet. Därför ser skaljackan och softshellsjackan likadana ut, säger Jonas Rydholm.

Ice-Sar och de isländska vulkanerna har gett plaggen en tuff start, de medlemmarna som hann få det nya stället innan räddningsaktionerna vid vulkanutbrotten började ger den svenska designen och GORE-TEX®-materialet tummen upp.

– Islänningarna är nöjda, konstaterar Jonas Rydholm.

För mer information:

www.icesar.com