Kombiångugnar: mer än bara hälsosam matlagning

Det finns flera fördelar med att laga mat hemma, från att spara tid och pengar, njuta av färska ingredienser till att stärka familjebanden genom att laga mat tillsammans. En av de senaste storheterna för köket är en ångugn eller kombiångugn som förenklar vardagen så att du och din familj kan tillaga och äta hälsosam mat varje dag.

Hälsosam mat för hela familjen

Med dagens hektiska livsstil är det vårt mål att förenkla vardagen så mycket som möjligt. En av de många fördelarna med kombiångugnen är tiden den sparar. Maten blir normalt färdig snabbare än i en vanlig ugn, utan att kompromissa med textur, smak eller näringsämnen. Dessutom kan du enkelt tillaga flera rätter samtidigt utan att de tar smak av varandra. Det samma gäller för barnmat som måste ångas för att så många näringsämnen och vitaminer som möjligt ska bevaras.

Den mångsidiga kombiångugnen

Kombiångugnen kan användas till så mycket mer än matlagning. Att desinfektera nappflaskor till små barn kan nu snabbt och enkelt göras i ångugnen. Det samma gäller för desinfektion av burkar när du gör egen sylt eller inlagda grönsaker. Den är dessutom perfekt till att förvälla frukt och grönsaker, vilket är ett utmärkt sätt att bevara både smak och färg. Om du har ett pressat schema och tillagar måltider i förväg, kan du glädjas åt att uppvärmning av tillagad mat med hjälp av ånga bevarar och återställer fuktigheten, vilket är motsatsen till vad som händer när du värmer upp maten i en mikrovågsugn eller en vanlig ugn. Kombiångugnen är dessutom perfekt till sous vide. Läs mer om sous vide och bli inspirerad här.

Avancerad teknik behöver inte vara komplicerad

Gorenje har lanserat en ny serie med kombiångugnar. Utöver alla de otroligt avancerade funktionerna och programmen, har Gorenje dessutom lyckats förenkla sina ugnar så att de blivit mycket lätta att använda. Få tips och råd om hur du använder din kombiångugn här.

• Gastronomi

• kök
  • matlagning

Sedan det danska dot terbolagets huvudkontor öppnades i Köpenhamn 1976 har Gorenje Group Nordic växt till ett multinationellt företag med ansvar för samtliga nordiska och baltiska länder. Gorenje Group Nordic erbjuder följande 3 vitvarumärken: Gorenje, Asko och Upo, och är med en bred och högkvalificerad distribution verksam i åtta länder. Gorenje Group Nordics mål är att förenkla kundernas vardag genom att tillhandahålla ett brett utbud av innovativa, designinriktade produkter och tjänster i olika segment och prisnivåer.