Ännu ett mästerskap till Scandinavium – klart med handbolls-VM 2023

Sedan 1971 har Scandinavium stått värd för 35 stora mästerskap. I januari 2023 är det åter dags när Sverige, tillsammans med Polen, arrangerar handbolls-VM. Göteborg och Scandinavium står värd för Sveriges grupp- och mellanrunda.

Lotta Nibell är vd på Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag Got Event som bland annat driver Scandinavium:

- Scandinavium har en oerhört imponerande historik med totalt 35 olika europa- och världsmästerskap. I år fyllde arenan 50 år och vi är så otroligt stolta över att återigen få förtroendet att arrangera ett stort mästerskap.

Stora evenemang är viktiga för Göteborg, både ur ett socialt och ett ekonomiskt perspektiv. Vid senaste mästerskapet i handboll i Scandinavium, EM 2020, kom 35 000 besökare till arenan. Nästan 70 procent var turister som spenderade över 36 miljoner kronor under sin vistelse i staden.

- VM kommer att stärka Göteborg som evenemangsstad och innebär även en möjlighet för oss att skapa socialt engagemang i samband med evenemanget, säger Magnus Hallberg, evenemangschef på Göteborg & Co.

Så här kommenterar Stefan Lövgren som är ordförande i VM-bolaget:

- Återigen får vi möjlighet att visa upp Sverige som värdnation av stora handbollsmästerskap. Publiken i Göteborg är fantastisk, så vi ser fram emot en riktig folkfest 2023 med Sveriges grupp i Scandinavium.

FAKTA VM I HANDBOLL 2023
Den 11 januari 2023 inleds VM där Sverige och Polen är samarrangörer. Totalt deltar 32 lag och de regerande mästarna Danmark samt arrangörsländerna Polen och Sverige är redan klara för VM. Grupperna spelas i Göteborg, Malmö, Jönköping, Kristianstad och Stockholm (efter godkännande från IHF, Internationella Handbollsförbundet).

Det svenska landslaget spelar i Göteborg både under det första gruppspelet (preliminary round) och under det andra gruppspelet (main round). Scandinavium är spelplats för samtliga matcher som spelas i Göteborg.

VM 2023 är en del i ett långsiktigt samarbete mellan Göteborg och Svensk Handboll där staden har varit värd för flera handbolls-mästerskap i modern tid såsom VM herr 2011, EM dam 2016 och EM herr 2020.

För mer information vänligen kontakta:

Lotta Nibell, vd Got Event
lotta.nibell@gotevent.se