Folkliga Ullevi Arena Challenge växer och upprepar fjolårets succé

Om exakt en månad, den 18 november sätts det än en gång upp 60 hinder längs en fem kilometer lång bana inne på och utanför anrika Ullevi. Det är dags för andra upplagan av Ullevi Arena Challenge, Nordens mest hindertäta och prestigefyllda obstacle course racing, OCR, i riktig arenamiljö.

I fjolårets premiär tävlade 1 200 personer på Ullevi och i år kommer deltagarna bli ännu fler. Anmälningarna är redan dubbelt så många som i fjol vid denna tiden.

– Det kommer att blir en härlig blandning av den nordiska eliten inom obstacle racing som tävlar om prispengarna och motionärer som kommer att få en fantastisk upplevelse och utmaning. Många som var med i fjol har redan anmält sig för att vara med i år igen, säger Karl Nordberg, projektledare på Got Event som arrangerar Ullevi Arena Challenge tillsammans med Örgryte IS.

Det stora inflödet av anmälningar visar att Ullevi Arena Challenge är på väg att etablera sig som ett av de stora loppen inom OCR i Norden och som ett av många stora folkliga idrottsevenemang i Göteborg.

Obstacle course racing är en växande folksport där hinder ska klättras över, krypas under eller springas igenom. Allt för att sätta uthållighet och styrka och på prov.

Mängden hinder och Nordens högsta OCR-ramp gör Ullevi Arena Challenge unikt. Bland amatörerna uppmuntras en hjälpande hand vid hindren, några straffrundor är det inte tal om och alla som fullföljer tävlingen får medalj.

För att göra tävlingsdagen till en folkfest kommer det i år att annordnas fler aktiviteter inne på Ullevi dit alla är välkomna då arenan är öppen för allmänheten denna dag. Det kommer bland annat finnas olika aktiviteter för barn, ”meet & greet” med gladiatorn Hero och samarbetspartners kommer att sälja träningsutrustning och ge träningsråd.

Ullevi Arena Challenges är indelad i fem tävlingsklasser. I klasserna företag och team tävlar alla tillsammans. Ett team ska bestå av fyra personer vars tider slås samman. I företagsklassen kan företag och organisationer anmäla hur många deltagare som helst. Dessa har sin egen startgrupp. Sen finns även tävlingsklasserna elit, race och ”run for fun” där killar och tjejer tävlar var för sig.

Ullevi Arena Challenge

Tid: Lördagen 18 november 2017.

Start och mål: Inne på Ullevi.

Längd: 5 kilometer.

Antal hinder: 60 stycken.

Anmälan: Det är möjligt att anmäla sig till och med den 13 november.

Antal deltagare 2016: 1 200 personer.

Unikt: 60 hinder, många fler än i ett vanligt OCR och den högsta OCR-rampen i Norden.

Mer information: www.ulleviarenachallenge.se

Kontaktperson: Karl Nordberg, projektledare Got Event, 0739 10 20 25 eller karl.nordberg@gotevent.se

• ullevi