Möt mannen bakom Glada Hudik-teatern - Pär Johansson

Vi fick chansen till en kort pratstund med mannen bakom Glada Hudik-teatern som både fått Astrid Lindgrens Pris och priset för Årets Eldsjäl – Pär Johansson. Teatern som vars uppdrag är att att förändra hela världens sätt att tänka, se och förhålla sig till utvecklingsstörda. Den 8 maj kommer den kritikerrosade föreställningen Trollkarlen från Oz äntligen till Scandinavium. Föreställningen har redan setts av över 100 000 personer och belönats med en grammis för den specialskrivna musiken.

Känslan när du fick priset som Årets Eldsjäl förra året?
Det var en stor ära – ett av de finaste priserna man kan få för det är ju för hjältar i vardagen och att få vara en av dem tycker jag är otroligt häftigt. Efter 20 års arbete att få en sådan utmärkelse betyder väldigt mycket givetvis. Men ett av mina stora problem är att jag aldrig stannar upp och tycker att jag gjort någonting bra utan måste hela tiden vidare. Det är både en bra och dålig drivkraft och jag putsar sällan mina priser men det här är ett av de finaste priser jag har fått.

Vad är det som driver dig så starkt?
Egentligen är det ren galenskap – att jag tror att jag kan förändra världen och så länge jag tror på det så tror jag att jag kan göra skillnad. Och när jag ser tillbaka på mina 21 år inom Glada Hudik-teatern så har vi lyckats förändra mycket av synsättet i Sverige. Jag tror på att man kan förändra människors synsätt genom att göra det på ett enkelt sätt som vi har gjort genom teatern.

Hur hamnade du själv inom teatern?
Jag var arbetslös och skulle bli fotbollsproffs som många andra unga killar och tjejer i den åldern men när det inte blev något med det fick jag en praktikplats inom Hudiksvalls Kommun där jag fick börja jobba med utvecklingsstörda. Då såg jag att man hade en vana att träna dem på allt de inte kunde och det tyckte jag var galet. Jag tyckte det skulle vara bättre om de fick vara duktiga på något istället och då såg jag teatern som ett utmärkt verktyg. Jag vände på det hela. Jag utgick från mig själv, idag ska man vara duktig på allt men det tror jag inte riktigt på. Bättre att få vara riktigt duktig på en sak. Alla människor har behov av att känna sig duktiga på något oavsett om det är att klippa en gräsmatta eller gå på Chalmers och få högsta betyg. Alla människor behöver den formen av bekräftelse.

Varför ska man komma och se Trollkarlen från Oz på Scandinavium?
Jag tycker de ska komma hit och se den för att den berör så många olika segment inombords och hela din familj. Något för alla åldrar och de kommer att se olika saker. Framför allt för att de ska få komma hit och både skratta och gråta under två timmar, en känslomässigt stark resa. Och de som står på scenen är människor som för 20 år sedan aldrig skulle fått den chansen och ingen skulle trott att det var möjligt. De som skådespelare älskar att möta sin publik, de älskar att stå på scen. Den ena föreställningen är aldrig den andra lik och det är det som är charmen med det hela.

Hur är det att få komma hit till Scandinavium och spela föreställningen?

Man känner historiens vingslag när man kommer hit till Scandinavium och man ser vilka som har varit här och spelat, allt ifrån ABBA till Cheer till Sting och till Roling Stones – här har alla varit! Så kul att få möjligheten att spela teater här. Det är en kontrast till alla nybyggda arenor, här känner man att det finns en historia bakom. Att få vara i rum där det har skrivits och finns en historia tror jag också för publik och skådespelare närmare varandra.

Vi önskar alla på Glada Hudik varmt välkomna till oss på Scandinavium och missa inte chansen du också att se denna unika föreställning!

För mer information om Glada Hudik-teatern läs här