Stor musikmanifestation på Scandinavium med internationella musiklägret Side by Side

I juni arrangerar Göteborgs Symfoniker musiklägret Side by Side by El Sistema för nionde året i rad och efter två digitala läger är det äntligen dags för festivalkonsert på Scandinavium igen. Över 2000 unga musiker från när och fjärran samlas för att sjunga och spela tillsammans, sida vid sida med professionella musiker.

Lägrets höjdpunkt är en mäktig konsert på Scandinavium där deltagarna uppträder med Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfonikers Vokalensemble. Biljetter till konserten den 21 juni släpptes idag via ticketmaster.se.

Så här skriver Göteborgs Symfoniker om konserten:

Välkommen till en unik konsertupplevelse i regi av det internationella musiklägret Side by Side by El Sistema. Över 2000 unga musiker tillsammans med Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfonikers Vokalensemble medverkar i denna mäktiga musikmanifestation!

Side by Side arrangeras av Göteborgs Symfoniker och är en viktig del av Göteborgs 400-årsjubileum. Under några härliga dagar i juni varje år samlas barn och unga från hela världen för att spela och sjunga tillsammans, sida vid sida med professionella musiker. Lägret främjar spridningen av klassisk musik samtidigt som det motverkar segregation i alla dess former och bygger broar mellan människor, kulturer och kontinenter.

Festival Concert blir en musikalisk manifestation där lägrets olika spår bildar massiva körer och orkestrar med hundratals deltagare i olika kombinationer. Över 2000 körsångare och orkestermusiker i blandade åldrar samt hela Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfonikers Vokalensemble uppträder tillsammans i Scandinavium. Allt under ledning av lägrets många namnkunniga dirigenter, med Ron Davis Alvarez i spetsen.

Vi får höra symfonisk musik, storslagna körlåtar och mäktiga arrangemang av både filmmusik, dataspelsmusik och det inte minst det sociala mediefenomenet Wellerman Song - allt specialskrivet för Side by Side!

Festival Concert markerar slutpunkten på musiklägret för många av deltagarna men Side by Side erbjuder också många andra konserter under veckan. Hela programmet återfinns på sidebysidegoteborg.se/konserter