Bild: Svenska fotbollförbundet

Svenska fotbollslandslagen spelar i Göteborg i juni

Det blir landskampvecka i Göteborg i början av juni. Herrlandslagets VM-genrep mot Peru kommer att spelas på Ullevi den 9 juni klockan 19.15 och två dagar före det, den 7 juni, spelar damlandslaget VM-kval mot Kroatien på Nationalarenan Gamla Ullevi.

Biljettsläpp för båda matcherna är planerat till mitten av mars.

– Det var ett tag sedan vi hade någon herrlandskamp i Göteborg och det passar ju extra bra att spela på Ullevi när det är prick 60 år sedan vi arrangerade VM -58. Och att dessutom kunna arrangera både dam- och herrlandskamp samma vecka är verkligen roligt, säger SvFF:s evenemangschef Jörgen Larsson.

Det är i sommar 60 år sedan Sverige stod som arrangör för herrarnas fotbolls-VM. Sverige besegrade Västtyskland med 3-1 i semifinalen på Nya Ullevi, som arenan hette då, i en match som förutom avancemanget till VM-final gått till historien för ”Kurre” Hamrins fantastiska dribblingsnummer när han gjorde matchavgörande 3-1.

Med både dam- och herrlandskamp dagarna efter nationaldagen kommer det bli en riktigt blågul junivecka i Göteborg.

– Fantastiskt att kunna fira Ullevis 60-årsjubileum med en landskamp igen på arenan vid sidan av alla våra konserter, säger Lotta Nibell, VD på arenabolaget Got Event.

– Det passar Göteborg perfekt med en landskampsvecka med både damer och herrar, säger Bettan Andersson, ordförande i Got Event.

Även damernas VM-kvalmatch mot Ukraina den 30 augusti kommer att spelas på Gamla Ullevi.

Kontakt:

Jörgen Larsson, Evenemangschef SvFF, 070-222 67 19