Sverige inleder EHF Euro Cup på Scandinavium

Den 16 oktober spelas Sveriges första hemmamatch i EHF Euro Cup på Scandinavium i Göteborg och Danmark står för motståndet. Biljetterna släpps den 2 maj klockan 10:00.

Så här skriver Svenska Handbollslandslaget i ett pressmeddelande:

Sverige, Spanien, Danmark och Tyskland gör upp i EHF Euro Cup nästa säsong och nu står det klart att Sveriges första hemmamatch spelas i Scandinavium i Göteborg mot Danmark den 16 oktober.

– Det är alltid extra speciellt att spela för Sverige i sin hemstad och det var något jag drömde om när jag som yngre var i Scandinavium och såg Sverige spela mästerskap där, säger Hampus Wanne.

På lördag avslutar herrlandslaget landslagssäsongen genom att möta Danmark i Malmö Arena. På dagen sex månader senare kommer de regerande europa- och världsmästarna att ställas mot varandra på nytt.

När övriga nationer under tre perioder i höst och nästa vår kvalar till EM 2024 spelar de fyra direktkvalificerade länderna EHF Euro Cup. Det handlar om Tyskland som är värd för EM 2024 och de tre medaljörerna på EM i vintras: Sverige, Spanien och Danmark.

– Det är sex riktigt högkvalitativa matcher som vi kommer att få under de tre landslagsuppehållen före och efter VM på hemmaplan. Vi, Spanien, Danmark och Tyskland har alla vunnit mästerskap de senaste åren och det blir matcher som både landslagen och publiken kan se fram emot, säger Sveriges förbundskapten Glenn Solberg.

Sverige kommer att inleda borta mot Tyskland 12 eller 13 oktober och tar sig sedan an Danmark i Scandinavium i Göteborg söndagen den 16 oktober, den enda höstsamlingen.

– Det är den enda samlingen på hösten innan vi ska ta ut VM-truppen så den kommer att bli oerhört viktig för oss för att vi ska kunna komma så förberedda som möjligt till VM på hemmaplan, säger Solberg.

Sverige spelar gruppspelet och, i händelse av avancemang, huvudrundan i just Scandinavium när VM drar igång i januari.

– Det betyder mycket att vi får möjlighet att ha en generalrepetition för vår matchorganisation när Sverige och Danmark möts i oktober. Det gör att vi kan komma ännu mer förberedda till VM i januari där det kommer att bli en stor handbollsfest i Scandinavium, säger Julia Ryding, ordförande i den lokala organisationskommittén för VM 2023.

– Vi är vana vid stora handbollsarrangemang i Scandinavium eftersom vi varit värd för såväl VM och EM som OS-kval och SM-finaler tidigare och har fina minnen och erfarenheter från dessa arrangemang. Så vi ser verkligen fram emot såväl prestigemötet mot Danmark i oktober som VM i januari där 15 matcher kommer att spelas i Scandinavium under en tiodagarsperiod, säger Bo Djupström, evenemangschef på Got Event.

Liksom i Malmö på lördag kommer de ungdomslag som köper föreningsbiljetter till Scandinavium den 16 oktober möjlighet att fotografera sig med EM-bucklan.

Biljetterna till matchen mot Danmark i EHF Euro Cup släpps på Handbollslandslaget.se/biljetter och via Tickermaster.se den 2 maj.

EHF EURO CUP

13 oktober: Tyskland–Sverige (Mannheim), Danmark–Spanien