Sverige möter Frankrike på Nationalarenan Gamla Ullevi

Den 11 oktober är det svenska damlandslaget tillbaka på Nationalarenan Gamla Ullevi. Där kommer de att möta Frankrike i den sista matchen på hemmaplan för i år. Biljetterna till matchen mellan de två EM-semifinalisterna släpps den 2 september klockan 12.

- Vi hälsar damlandslaget och publiken hjärtligt välkomna tillbaka till Nationalarenan. De senaste landskamperna på Gamla Ullevi har varit stora publiksuccéer, vilket är ett kvitto på damfotbollens framväxt och de stora satsningar som gjorts. Vi tror att trenden fortsätter och ser mycket fram emot den 11 oktober, säger Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event.

Så här skriver Svenska Fotbollförbundet i ett pressmeddelande:

Frankrikematch på Gamla Ullevi

Tisdagen den 11 oktober återvänder damlandslaget till sin nationalarena Gamla Ullevi i Göteborg. Med avspark 18.30 ställs landslaget mot Frankrike i en spännande drabbning mellan två av sommarens EM-semifinalister. Matchen blir damernas sista på hemmaplan under året och biljetterna släpps den 2 september 12.00.

- Det ska bli väldigt intressant att på hemmaplan få mäta oss med ett av de bästa lagen i Europa, säger förbundskapten Peter Gerhardsson.

Mellan den 3 och 11 oktober har damlandslaget den näst sista samlingen för året och nu är den ena av två matcher under perioden klar. Samlingen avslutas på hemmaplan i Göteborg då Frankrike, som likt Sverige tog sig till semifinal i sommarens EM, gästar landslagets nationalarena Gamla Ullevi den 11 oktober 18.30.

- Det har varit viktigt för oss att få till matcher under hösten mot högkvalitativa motstånd, för att få bra matchning inför vårt kommande stora mål som är VM nästa sommar. Frankrike gjorde ett starkt EM och är ett av Europas allra bästa lag, så det här blir en bra utmaning och match för oss, säger förbundskapten Peter Gerhardsson.

Senaste matchen som landslaget spelade i Göteborg var i april då ett oavgjort resultat mot Irland säkrade en plats i det VM nästa sommar som landslaget nu börjar förbereda sig för. 12 123 supportrar fanns då på plats på Gamla Ullevi och Gerhardsson ser fram emot att spela inför Göteborgspubliken igen.

- Det är alltid en häftig upplevelse att få kliva ut och spela inför hemmapublik på vår nationalarena Gamla Ullevi, och jag ser nu verkligen fram emot den här matchen mot Frankrike som blir den sista på hemmaplan 2022. Jag hoppas vi blir många på plats som tillsammans gör det här till en minnesvärd fotbollskväll, säger förbundskapten Peter Gerhardsson.

Biljetterna till matchen mot Frankrike släpps den 2 september klockan 12.00.
      Medlemmar i Supporterklubben får information via de vanliga kommunikationskanalerna.

En ytterligare match, på bortaplan, kommer spelas under samlingens första halva innan landslaget anländer Göteborg för matchen mot Frankrike.