Därför lyser Scandinavium grönt ikväll

Idag är det Earth Day och ikväll lyser vi upp Scandinavium i grönt. Detta gör vi tillsammans med flera andra arenor runt om i Europa som en del av Music Declares Emergency’s kampanj Turn Up The Volume, som lyfter musikbranschens engagemang för att agera mot klimatnödsituationen. Vi tror att musik kan spela en central roll i reaktionen på klimatkrisen och bidra till att skapa en bättre, rättvisare och grönare framtid för alla.

– Göteborgs Stad har mycket ambitiösa klimatmål och ska ha ett klimatavtryck som är nära noll 2030. Förutom att se över vår egen verksamhet vill vi hjälpa till att sätta fokus på klimatkrisen och betydelsen av att alla behöver bidra, säger Got Events vd Lotta Nibell.

– Evenemang och drift av arenor är resurskrävande och därför arbetar vi systematiskt med att effektivisera och minska vår miljö- och klimatpåverkan. För att nå klimatmålen är det av största vikt att vi dels arbetar aktivt i vår egen verksamhet men också att vi samverkar med våra partners och arrangörer för att påskynda klimatomställningen. Glädjen och lusten vid evenemang skapar en kraft som kan användas som verktyg för att påverka och förändra, säger Got Events hållbarhetsansvarige Johanna Gadd.