Därför lyser Scandinavium och Ullevi orange ikväll

Idag uppmärksammar Göteborgs Stad Orange Day genom att belysa bland annat Ullevi, Scandinavium och Lisebergshjulet. Som en ljus och optimistisk färg representerar orange en framtid fri från våld mot flickor och kvinnor. Ullevi och Scandinavium tänds vid skymning och släcks vid gryning.

Våld mot kvinnor och flickor är ett globalt folkhälsoproblem. För att särskilt uppmärksamma detta har FN utsett den 25 november till Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor. Dagen kallas också för Orange Day. Över hela världen lyser kända byggnader upp i orange, människor bär orange kläder och engagerar sig på olika sätt för att manifestera mot våldet. Göteborgs Stad uppmärksammar Orange Day tillsammans med andra myndigheter och organisationer.

- Alla har rätt att leva utan våld, säger Johanna Linnaro, utvecklingsledare på Dialoga - kompetenscentrum om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld. Men alltför många kvinnor utsätts för våld i hemmet, på den plats där vi ska kunna vara som mest trygga. Under Orange Day vill Göteborgs Stad manifestera mot våldet, men också öka kunskapen och visa att det finns stöd att få för den som lever i våld.

Det finns stöd och hjälp att få
Den som är utsatt för våld eller utövar våld kan bland annat få hjälp i form av rådgivning, behandling och tillfälligt boende. På Göteborgs Stads webbsida Våld och hot kan du läsa om vilket stöd som finns.

Läs mer om Orange Day
UN Women, som driver den internationella Orange Day-kampanjen, vill öka människors kunskap om våld mot kvinnor och flickor och öka viljan att stoppa det. Mer information hittar du på UN Women Sveriges hemsida.

Kontakt
Har du frågor om Göteborgs Stads Orange Day-kampanj är du välkommen att kontakta Johanna Linnaro, utvecklingsledare Dialoga, socialförvaltningen Centrum, telefon: 031-365 72 85, e-post: johanna.linnaro@socialcentrum.goteborg.se

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor; Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Valhallarinken, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Vi är cirka 140 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!