Hästkrafterna intar Göteborg

8-11 september 2016 genomförs SM i sportkörning på Heden och i Slottsskogen i Göteborg. Passa på och upplev hästkrafterna på nära håll! Cirka 60 kuskar deltar för att göra upp om placeringarna och för att testa det kommande upplägget inför FEI EM i Ridsport 2017.

Årets SM blir ett fantastiskt genrep inför nästa års europamästerskap i Göteborg, där fyrspannskörning är en av grenarna. Sportkörning avgörs i tre delmoment, dressyr, maraton och precision/konkörning. Dressyr och konkörning avgörs på Heden och maratonmomentet i Slottsskogen, dit kuskarna tar sig genom gatorna i centrala Göteborg. Disciplinerna i SM är fyrspann (fyra hästar), par (två hästar) och enbet (en häst) för häst och ponny.

Det blir två dagar dressyr på Heden, torsdag och fredag, fartfylld maraton i Slottsskogen på lördagen, och SM avslutas med konkörning på Heden på söndagen.

- SM i sportkörning kommer bli en fantastisk tävling i Göteborg. Det blir även ett strålande tillfälle för oss att genomföra ett genrep inför FEI EM i Ridsport nästa år, säger Lotta Nibell, VD för Got Event.

Tävlingstider för dagarna

Torsdag 8 september
Dressyrkörning på Heden kl 09.00 –ca 16:3

Fredag 9 september
Dressyrkörning på Heden kl 09.00 – ca 16:30

Lördag 10 september
Maraton från Heden till Slottsskogen (genom centrala delarna av Göteborg) 09.00 – ca 16:00

Söndag 11 september
Precisionskörning på Heden kl 09.00 – ca 17:00

För att vi ska kunna planera för media under SM-helgen vill vi ha din ackreditering senast måndagen den 5 september.

Du ackrediterar dig via e-post till Lotta Amnestål på Svenska Ridsportförbundet: lotta.amnestal@ridsport.se

Ange namn, media och när du tänker vara på plats på SM.

Vill du veta mer om SM i körning 2016 vänligen kontakta:
Lotta Nibell, VD Got Event AB Tel 031-368 43 70, lotta.nibell@gotevent.se

PR- och informationsansvarig SM i sportkörning
Helena Lindqvist, Tel: 0725-418450, helena.lindqvist@goteborg.com

Presskontakt, Got Event
Mikael Persson, PR- och informationsansvarig, Got Event AB Tel: 031-368 43 02, mikael.persson@gotevent.se