Handbolls-EM för damer 2028 spelas i Scandinavium

I lördags beslutade Europeiska Handbollförbundet att Sverige, tillsammans med Danmark och Norge, står värd för EM i handboll 2026 (herrar) och EM i handboll 2028 (damer). Herrarna ska spela i Malmö och Kristianstad och damerna ska spela i Göteborg och Scandinavium.

– Fantastiskt roligt. Sverige är en stor handbollsnation och Scandinavium har en oerhört fin historik av handbollsmästerskap. Att vi nu får förmånen att stå värd för ytterligare ett stort mästerskap betyder mycket för både oss och för staden, säger Got Events evenemangschef Henrik Jutbring.

Stora evenemang är viktiga för Göteborg, både ur ett socialt och ett ekonomiskt perspektiv. Vid senaste mästerskapet i handboll i Scandinavium, EM 2020, kom 35 000 besökare till arenan. Nästan 70 procent var turister som spenderade över 36 miljoner kronor under sin vistelse i staden.

Fredrik Rapp är ordförande i Svenska Handbollförbundet och kommenterar beslutet så här:

– Att söka mästerskap är en tydlig strategi inom svensk handboll och en viktig del för att vi både ska kunna fortsätta att konkurrera på yttersta världsnivå med våra landslag. EM 2026 och 2028 ger oss en plattform att visa verkliga lösningar för att arrangera mer hållbara mästerskap, vilket är en nödvändig del i vår utveckling.

Scandinavium har tidigare genomfört fyra Europamästerskap och tre Världsmästerskap i handboll. Klart sedan tidigare är VM i handboll 2023 (herrar och damer).

EM i Handboll 2028 (damer)
Datum:
30 november–17 december 2028
Arrangörer: Sverige, Danmark och Norge
Gruppspel: Två grupper i Sverige, två grupper i Danmark och två grupper Norge
Huvudrunda: En grupp i Danmark och en grupp i Norge
Finalspel: I Norge
Mer information: https://bids.eurohandball.com/women-den-nor-swe-26-28.html

Kommande handbollsmästerskap i Scandinavium:
2023 VM i Handboll (herrar och damer)
2028 EM i Handboll (damer)

Tidigare genomförda handbollsmästerskap i Scandinavium:
2020 EM i Handboll
2016 EM i Handboll
2006 EM i Handboll
2002 EM i Handboll
2011 VM i Handboll
1993 VM i Handboll
1977 U-VM i Handboll

För mer information vänligen kontakta:

Henrik Jutbring, evenemangschef Got Event
henrik.jutbring@gotevent.se

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor; Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Valhallarinken, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Vi är cirka 140 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!