​Scandinavium moderniseras – fortsätter vara en konkurrenskraftig arena i många år framöver

Hösten 2017 ska moderniseringen av klassiska Scandinavium i Göteborg vara klar. Ny entré och ny evenemangsrestaurang med en totalkapacitet för upp till 700 gäster är de mest påtagliga förändringarna.
Totalt investeras drygt 100 miljoner kronor i moderniseringen av Scandinavium. Byggprojektet drivs av Higab och av Got Event, som är Göteborgs Stads arena- och evenemangsbolag.

– Insatsen som nu görs resulterar i att Scandinavium fortsätter vara en konkurrenskraftig och attraktiv arena för arrangörer och besökare i ytterligare 10-15 år, säger Lotta Nibell, vd på Got Event som är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag som bland annat driver Scandinavium.

Scandinavium i Göteborg har genom åren genomgått flera moderniseringar och anpassningar sedan invigningen i maj 1971. Nu står den klassiska arenan mitt i ytterligare en stor förändring. Hittills har man genomfört första fasen som bland annat omfattat fler rullstolsplatser, RWC (toaletter anpassade för rullstol) och rullstolsramp, ny sarg och olika läktarförbättringar.

Andra fasen, som påbörjas i maj och som ska vara klar i september 2017, innebär större ingrepp i fastigheten och omfattar en större omvandling av Scandinaviums entrébyggnad. Kontorsvåningen på plan 2 genomgår en total ombyggnad och blir nu istället en modern evenemangsrestaurang med kök. Den nya restaurangen tar 400 sittande gäster och har en maxkapacitet på 700 personer. Entréhallen på plan 1 utökas med ny entré för besökare.

– Hittills har vi ökat tillgängligheten och gjort insatser i arenan. I maj börjar vi det som kommer att märkas mer för ögat. Då får Scandinavium en ny vacker fasad och entré samtidigt som vi skapar betydligt bättre mötesplatser för större sällskap, något som tidigare saknats och som hittills varit ett dilemma för Scandinavium i konkurrens med nyare arenor, säger Lotta Nibell.

Arenadebatten har varit intensiv i Göteborg de senaste åren samtidigt som konkurrensen från andra städer har hårdnat.

– Moderniseringen av Scandinavium är en helt egen fråga och har egentligen inget med en ny multiarena i Göteborg att göra. Vi har gjort vår analys av vad som krävs för att bibehålla Scandinaviums attraktionskraft. Med denna insats kommer Scandinavium fortsätta att vara en konkurrenskraftig och modern arena i många år framöver. Här kommer vi fortsätta att leverera fantastiska evenemang många år framöver, säger Got Events styrelseordförande Bettan Andersson.

För ytterligare information om driftsfrågor och övergripande projektfrågor:

Lotta Nibell, vd Got Event
lotta.nibell@gotevent.se

Bettan Andersson, styrelseordförande Got Event
0739- 67 37 98
bettan.andersson@gotevent.se

Mikael Persson, PR- och informationsansvarig Got Event
mikael.persson@gotevent.se

För ytterligare information om fastigheten och praktiska frågor kring byggprojektet:

Annika Janson, kundansvarig Higab
annika.janson@higab.se