Storslaget rekord för Ullevisommaren: nästan 800 000 besökare

Imorgon kliver Håkan Hellström in på Ullevis scen för att göra sin sista spelning denna sommar. Därmed avslutar han arenans fenomenala rekordsommar som lockat närmare 800 000 besökare. Det är ett storslaget rekord för Nordens största arena och betyder mycket för Göteborg som stad och som destination.

Lotta Nibell är vd på Got Event som driver Ullevi:

– Vi har haft en helt makalös sommar och Ullevi visar gång på gång att arenan är en fantastisk mötesplats. Här skapas minnen för livet och många magiska ögonblick delas under en kväll. Ullevis placering mitt i stan är unik och värdefull för både för publiken såväl som för restauranger, hotell och shopping. Det är en svårslagen position.

Ullevi ger en turistekonomisk omsättning på 1,5 miljarder kronor

Senaste rekordsommaren för Ullevi var 2016. Då hade arenan 8 konserter med cirka 450 000 besökare och tillsammans med övriga evenemang en total publiksiffra på knappt 600 000. I år har Ullevi haft 13 konserter och inklusive övriga evenemang en total publiksiffra på nästan 800 000 besökare.

– Varje konsert har också stor betydelse för stadens lokala näringsliv. Prognosen pekar mot att Ullevi kommer ge en turistekonomisk omsättning på 1 - 1,5 miljard kronor. Det är så mycket som tillresta besökare spenderar på restaurangbesök, hotell och shopping. Därtill ska adderas de turistekonomiska effekter som Scandinavium och övriga arenor bidrar med. Det blir ett oerhört starkt år för besöksnäringen i Göteborg, fortsätter Lotta Nibell.

Klart med sju konserter 2023

Även nästa år blir det en mycket bra konsertsommar på Ullevi. Hittills är Ullevi bokad för sju spelningar, tre med Bruce Springsteen och fyra med Coldplay.

– Konkurrensen är stor både nationellt och internationellt men vi har ett mycket fint samarbete med våra arrangörer. Publiken trivs också i Göteborg och på Ullevi. Jag hoppas så klart att Ullevi blir aktuell för ytterligare artister men i dagsläget är det sju konserter som gäller, avslutar Lotta Nibell.

Konserter på Ullevi 2022
3 & 4 juni, Summerburst, 60 000
10 juni, Laleh, 35 192
22 juli, Iron Maiden, 61 867
28, 29 & 30 juli, Rammstein, 161 702
10 & 11 augusti, Ed Sheeran, 130 014
19, 20, 26 & 27 augusti, Håkan Hellström, 280 180

Övriga evenemang på Ullevi 2022

26 mars, IFK Göteborg - Fredrikstad FK, 901
17 juni, Världsungdomsspelen, 4 136
18 juni, Världsungdomsspelen, 5 760
19 juni, Världsungdomsspelen, 5 032
18 juli, Invigning Gothia Cup, 42 126

Evenemang på Ullevi 2023

Bruce Springsteen, 24, 26 & 28 juni.
Coldplay, 8, 9, 11 & 12 juli.

Publikrekord på Ullevi
Håkan Hellström 5 juni, 2016, 70 144.

För mer information vänligen kontakta:
Lotta Nibell, vd Got Event
lotta.nibell@gotevent.se

• got event
  • ullevi

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor: Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Valhallarinken, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.

Vi bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete och allt vi gör genomsyras av hållbar utveckling. Vi är Miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas sedan 2004.

Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.

Bolaget omsätter cirka ungefär 200 miljoner kronor och vi är cirka 130 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!