Syntolkning och teckenspråkstolkning under VM i handboll

Den 12–22 januari genomförs VM i handboll i Scandinavium. För att fler ska ha möjlighet att uppleva mästerskapet kommer Got Event tillsammans med Göteborg & Co att erbjuda syntolkning och teckenspråkstolkning via appen Got Event Tillgänglighet under samtliga matcher.

– Genom att erbjuda dessa tjänster vill vi bidra till Göteborgs Stads mål om en inkluderande och jämlik stad. Användare av appen kan själv välja plats i arenan och besöker därmed mästerskapet på liknande villkor som alla andra, säger Johanna Gadd, hållbarhetsansvarig på Got Event.

Vid syntolkning får besökare som har nedsatt synförmåga en muntlig beskrivning av vad som händer på spelplanen. Syntolkningen görs av en sportjournalist som besökaren lyssnar på via sin mobil och medhavda hörlurar. Vid teckenspråkstolkning får besökare som är döva en livetolkning av allt som sägs under matcherna och kan se tolken direkt på sin mobilskärm.

– I handbollens hållbarhetsarbete ingår att så många som möjligt ska kunna uppleva handboll i världsklass på plats. Att som Göteborg kunna erbjuda både syntolkning och teckenspråkstolkning ligger helt i linje med det, säger Krister Bergström VD för handbolls-VM 2023.

Om appen Got Event Tillgänglighet

Appen Got Event Tillgänglighet har skapats för att fler ska ha möjlighet att uppleva magiska ögonblick på Göteborgs Stads arenor. Förutom funktioner för teckenspråkstolkning och syntolkning finns det även möjlighet att få förstärkt arenaljud via appen.

Got Event Tillgänglighet laddas ner via App Store eller Google Play.

Biljetter till VM i handboll köps via ticketmaster.se. Tjänsterna i appen kan man ta del av kostnadsfritt.