Unik visning av filmklassikern Metropolis i Scandinavium

Fredagen den 29 januari nästa år visas Fritz Langs kultförklarade science fiction-film från 1927, Metropolis, på en 22 meter bred filmduk i Scandinavium. Göteborgs Symfoniker framför Gottfried Huppertz originalmusik under ledning av en av Europas främsta filmmusikdirigenter Frank Strobel.

Lotta Nibell, vd på Got Event Göteborgs arena- och evenemangsbolag:

– Då Göteborgs jubileumstema för 2016 är "kultur" känns det fantastiskt att kunna inleda året så starkt med att visa en historisk och närmast magisk klassiker som Metropolis i Scandinavium.

Metropolis har influerat mängder av filmskapare och filmer som Star Wars, Femte elementet, Matrix och Bladerunner hade förmodligen inte sett ut som de gör om det inte vore för Metropolis. Filmen var på sin tid (1927) världens dyraste film med en enormt påkostad scenografi i art deco och modern funktionalism. Dessutom skapades banbrytande specialeffekter som skildrar framtidsvärlden år 2026.

Den unika visningen i Scandinavium innebär Sverigepremiär med flera tillagda scener.

Filmen visas under Göteborg International Film Festival som pågår mellan den 29 januari och 8 februari 2016. “Biosalongen” i Scandinavium rymmer 4.000 platser.

Biljetterna släpps idag kl. 12.00 och kostar mellan 320 – 530 kronor.

Fakta Metropolis

Metropolis är en legendarisk och ständigt aktuell film. Ovan jord härskar en man utan hjärta i det futuristiska paradiset Metropolis. En tyrann som skapat den värld där de lägst stående tvingas leva och slava i underjorden. När härskarens son Freder förälskar sig i underjordsaktivisten Maria blir en grym uppgörelse mellan de båda världarna oundviklig.

Filmen skildrar flera konflikter: mellan”handen” (arbetarna) och ”hjärnan” (de styrande makthavarna). Mellan människa och maskin, mellan natur och kultur respektive industri och snöd kapitalism. Utopin är att dessa till synes oförenliga element kan nå samförstånd med hjälp av ”hjärtat” – frälsaren.

Musiken spelar en avgörande roll i den kompletta version av filmen som kommer att visas i Scandinavium. 2008 hittade man en gammal originalkopia i Buenos Aires. Fyndet ledde till ett restaureringsprojekt där de två tidigare versionerna (från 1988 och 2001) kunde kompletteras med scener man tidigare trodde gått förlorade. Den storslagna och kongeniala musiken av Gottfried Huppertz har en dramatisk funktion som stärker filmens unika, suggestiva element och även ger en tidstypisk stämning till de mer lättsamma scenerna.

Dirigent är Frank Strobel som är en av Europas främsta filmmusikdirigenter. Framförandet, med monitor och clicktrack, kräver sekundsynkronisering för att filmupplevelsen ska bli den bästa. Frank Strobel ger en kort introduktion till filmen i bifogat videoklipp.

Evenemanget genomförs i samarbete med Got Event, Göteborgs symfoniker, Göteborg Film Festival, Västra Götalandsregionen och Göteborg&Co.