Fem heta och klimatsmarta semestermål i sommar

Semestern rycker allt närmare for många svenskar. För den som fortfarande planerar en resa finns en rad spännande och klimatsmarta alternativ. Göta kanal har listat fem tips.

Resandets påverkan på miljön har varit ett hett ämne i Sverige, inte minst under våren då utsläppen från flygresor diskuterades flitigt. Inför sommarsemestern kan det vara lätt att känna att en semesterresa är förknippad med dåligt samvete. Men enligt Magnus Hollwin på AB Göta kanalbolag finns det många attraktiva semesteralternativ som också kan anses vara klimatsmarta:

– För de flesta är semestern en tid på året då man verkligen vill kunna koppla av och unna sig det där lilla extra. Lyckligtvis är detta inte oförenligt med att åka på en resa som också är klimatsmart – faktum är att det finns en mängd spännande alternativ både Sverige och utomlands att välja på, säger Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på Göta kanal.

Här är Göta kanals fem tips på några heta och samtidigt klimatsmarta semestermål i sommar:

1. Vandra Kungsleden

Kungsleden är en av världens kändaste vandringsleder och sträcker sig drygt 40 mil mellan Abisko och Hemavan.

Ta tåget till Kiruna eller Abisko och vandra sedan någon av flera möjliga sträckor genom storslagna landskap. Lederna passar alla typer av vandrare och det går att sova i tält eller i en av flera fjällstationer. Här finns också möjligheter till bergsbestigning, exempelvis av Kebnekaise. För den som har en tendens att tvångsmässigt kolla mejlen under semestern kan vandring på Kungsleden vara ett sunt semesteralternativ – i flera delar av området saknas all form av mobiltäckning.

Läs mer om vandring längs Kungsleden här.

2. Tågluffa på Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen sträcker sig från Moskva hela vägen till Vladivostok på Rysslands östkust. För den som är sugen på en långdistansresa (lite över 920 mil) och samtidigt vill undvika flyget är detta ett högst äventyrligt alternativ.

Ta dig med båt och tåg till Moskva, varifrån du kan åka hela sträckan till Vladivostok, alternativt välja ett kortare reseupplägg. Från Vladivostok finns möjlighet att fortsätta med tåg ner till Kina och till och med Thailand.

Mer info om att tågluffa längs Transsibiriska järnvägen finns exempelvis här.

3. Upplev natur och kultur i Bergen

Norges näst största stad Bergen bjuder på en kombination av fantastiska vyer och ett rikt kulturliv.

Ta tåget till staden som trots sin storlek behållit sin småstadscharm. Fortsätt på plats med Bergensbanen – av vissa kallad världens vackraste järnväg – som går högt ovanför staden.

I Bergen finns även ett rikt kulturliv med en av världens äldsta symfoniorkestrar, Bergens Filharmoniske Orkester som grundades 1765, Troldhaugen (Edvard Griegs hem som i dag är ett museum) och Hansa-museet.

Läs mer om att besöka Bergen här

4. Gör stan i Köpenhamn

Den danska huvudstaden är ett populärt turistmål som bjuder på en mängd upplevelser för alla smaker. Men visste du att Köpenhamn utsetts till European Green Capital 2014 och har som mål att bli världens första klimatneutrala huvudstad redan 2025?

Ta tåget hit och fortsätt exempelvis på cykel – i Köpenhamn går fem cyklar på varje bil. Hotell och restauranger tävlar om att hela tiden bli mer klimatsmarta. Oavsett om du kommer för att se arkitekturen, besöka nattklubbarna eller bada i något av de rena hamnbaden – var beredd på att möta en stad som har bestämt sig för att sätta miljön i första rummet.

Läs mer om att besöka Köpenhamn här

5. Cykla längs Göta kanal

Göta kanal är ett av Sveriges mest besökta turistmål med över tre miljoner besöka varje år. Kanalen sträcker sig genom ett område som vibrerar av energi och aktiviteter under sommarmånaderna.

Välj att kryssa med kanalfartyg, ta cykeln eller kombinera båda två. Miljön lämpar sig extra bra för barnfamiljer som på egna cyklar eller med hyralternativ vill uppleva fridfull cykling genom ett Sverige i miniatyr. Möjligheterna till depåstopp är oändliga med ett rikt utbud av caféer och restauranger, flera av dem med lokalproducerade menyer. Njut av vacker natur, se på båtslussning och träffa keliga kanalfår.

Läs mer om cykelpaket för semester vid Göta kanal här.