Gamla träd tas ner i Göta kanals trädallé

AB Göta kanalbolag genomför de närmaste dagarna en större trädvårdande insats längs kanalen med anledning av att gamla alléträd hotar att falla ner. Med början på onsdag morgon och cirka tre dagar framöver kommer drygt 30-tal döda och dåliga alléträd tas ned på sträckan från Töreboda gästhamn till Gastorps kanalbro. Under tiden arbetet utförs, kommer dragvägen att vara avstängd på den aktuella sträckan.

– Vi gör den här större åtgärden av säkerhetsskäl, säger Göta kanalbolags VD Anders Donlau. Det är många människor som utnyttjar dragvägen längs kanalen som promenad- och cykelstråk, och därför behöver vi trygga miljön längs kanalen. Allt görs enligt den trädvårdsplan vi arbetar efter, som upprättats i samverkan med Skogsvårdsstyrelsen.
Göta kanalbolag kommer under hösten att komplettera med cirka 10 nya träd på den aktuella sträckan, utöver de träd som redan återplanterats.

AB Göta kanalbolag genomför varje år återplanteringar för att bevara Göta kanals trädallé, som är en viktig del av det kulturhistoriska byggnadsverket. Sedan trädplanteringsprojektet startade år 2000 har 700 nya träd planterats längs kanalen. Åtgärderna genomförs enligt en trädvårdsplan.

Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag, tel dir/mobil 0141-20 20 60,
anders.donlau@gotakanal.se
Carl Öfwerström, Kanalreparatör/Skogsförvaltare, AB Göta kanalbolag, kommer att finnas på plats under förmiddagen den 9 mars, mobil 070-330 12 34

AB Göta kanalbolag Box 3, 591 21 Motala. Tel 0141 20 20 50, Fax 0141 21 55 50, www.gotakanal.se

Göta kanal är öppen 4/5-30/9 2012.