Göta kanalbolags huvudkontor i Motala

Göta kanalbolag anställer två nya chefer

Under våren stärks Göta kanalbolags ledningsgrupp med två nyanställningar. Det är Stefan Ljungblad som den 1 mars tillträder som Anläggningschef och Carina Johnsson som den 18 april börjar som Marknads- och Kommunikationschef.

Stefan Ljungblad och Carina Johnsson kommer stärka AB Göta kanalbolags ledningsgrupp, som består av totalt 5 personer. Båda två kommer utgå från Göta kanalbolags huvudkontor i Motala.

-Vi är mycket glada för den starka kompetens vi tillför bolaget genom att anställa Stefan Ljungblad och Carina Johnsson, säger Roger Altsäter, VD på Göta kanalbolag. Vi har ett viktigt arbete framför oss med att ta fram en ny affärsplan och lägga strategin för bolagets framtid. Där kommer både Carina och Stefan, med sina respektive bakgrunder, få en framträdande roll, avslutar Altsäter.

Stefan Ljungblad kommer närmast från Gränges i Finspång och har en lång och gedigen bakgrund inom industri, underhåll och ledarskap. Han har dokumenterad erfarenhet av arbete med säkerhet och förändring och kommer bidra med kunskap om processutveckling och integrering av ny teknik.

Carina Johnsson jobbar idag på Swedavia Kiruna Airport som Marknads- och Försäljningschef och besitter en mångårig erfarenhet inom besöksnäring och destinationsutveckling. Hon har tidigare jobbat på flera olika positioner inom marknad, försäljning och ledarskap, bland annat på Kiruna Lappland och Esrange Space Center. Carina kommer ursprungligen från västkusten.

Positionen som Anläggningschef har under en tid varit vakant. Från tjänsten som Marknads- och Informationschef tackar bolaget nu av Anna Meyer efter 10 framgångsrika år, hennes nästa utmaning blir en atlantsegling. Anna Meyer slutar den 13 april.

För mer information välkommen att kontakta: Roger Altsäter, VD, AB Göta kanalbolag, tel dir/mobil 0141-20 20 60

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar.  Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58 000 svenska soldater.
Farleden Göta kanal är öppen maj-september.

AB Göta kanalbolag ägs av staten. Bolagets uppdrag är att återställa och bevara det kulturhistoriska byggnadsverket Göta kanal samt att skapa förutsättningar för turism. Bolaget har 23 heltidsanställda och utökar organisationen med ca 100 slussvärdar under säsong.