Näringsministern besöker Göta kanal den 26 juni.

Näringsministern besöker Göta kanal den 26 juni.

En av de stora motorerna inom svensk besöksnäring står som värd när näringsminster Ibrahim Baylan gästar Göta kanal vid sitt första besök utanför Stockholm sedan Corona.

– Göta kanal är ett viktigt semestermål för väldigt många svenskar och spelar en betydande roll för hela turistnäringen i Sverige. Därför känns det självklart att nu när lättnader i resandet införts göra mitt första besök utmed Sveriges längsta upplevelseområde, säger näringslivsminister Ibrahim Baylan.

–Svenska staten har de senaste åren investerat över en halv miljard kronor och jag vill också på plats se de stora renoveringar som gjorts för att säkra årtusendets svenska byggnadsverk för framtida generationer.

– Många funderar nu över en trygg men gärna också aktiv semester hemma i Sverige är det klart vi som 19 mil långt och öppet besöksmål med hundratals upplevelser har en stor attraktionskraft, säger Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag.

–Trots coronavirusets utbrott ser vi en positiv trend för fritidsbåtar och landbesökare. Våra besöksräknare pekar på en 50% ökning av landgäster utmed kanalen jämfört med föregående år. Samtidigt arbetar vi förebyggande med att genom olika åtgärder öka tryggheten på våra mest välbesökta platser, fortsätter Roger Altsäter.

– Bokningssiffrorna för fritidsbåtar ligger också högre än ifjol. Fler svenskar planerar helt klart för en semester med båt, säger Roger Altsäter:

–Jag ser fram emot att få höra hur ett så stort besöksmål som Göta kanal har hanterat situationen och på plats få se vilka möjligheter svenska resenärer ges till en trygg och säker semester hemma i Sverige, säger Ibrahim Baylan.

Göta kanal förknippas historiskt med båttrafik och slussning. På senare år har också cykling blivit ett allt mer populärt transportalternativ längs kanalen.

–Vi samlas på klassiska Göta hotell i Borensberg där ministern får chansen att prata med vårt företagsnätverk Officiell Partner Göta kanal, säger Roger Altsäter.

–Men ministern kommer även att få en provtur med Göta Kanal Charters nya 100% eldrivna hyrbåt och cykla en bit utmed dragvägen. På sin tur får han träffa både våra härliga kanalfår och prata med våra duktiga slussvärdar, avslutar Roger Altsäter.

Starkt varumärke

Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsverk och populäraste besöksmål med över 3 miljoner besökare.19 mil upplevelser fyllt av historia, kultur, friluftsliv och äventyr.

För mer information välkommen att kontakta:
Roger Altsäter, vd, AB Göta kanalbolag, tel 070-865 23 02
Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef, AB Göta kanalbolag, tel 070-300 58 07
Sara Khatemi, pressekreterare hos näringsminister Ibrahim Baylan, 076-129 67 08