Nu väntar en sommar av musik, kultur och skräddarsydda upplevelser på Göta kanal

Nu öppnar 19 mil av svensk sommar – Göta kanalbolag inviger säsongen 2023

Den 4 maj öppnar Göta kanal upp portarna för besökare när årets säsong invigs. Efter en lång vinter är det åter dags att öppna farleden och fylla kanalen med båtar till sommarsäsongen 2023.

År 1832 invigdes Göta kanal i Mem. Nu öppnar slussportarna åter på samma magiska plats, den här gången för sommarsäsongen 2023. Bland de inbjudna gästerna finns Östergötlands landshövding Carl Fredrik Graf, Göta kanalbolags styrelseordförande Magnus Hall och invigningstalar gör finansdepartementets statssekreterare Lars Hjälmered.

- I år har vi satsat mycket på en enklare och mer varierad vistelse på Göta kanal. Vi inviger Göta kanals cykelled som en av landets sju officiella. Med det stärker vi vårt redan etablerade erbjudande mot cykelbesökare, säger Roger Altsäter, VD på Göta kanalbolag och fortsätter.

- Vi ser en trend i att besökarna vill skapa unika upplevelser. Med möjligheten att skräddarsy sin upplevelse kan besökare lyssna till musik i toppklass, bo på designerhotell, lära sig mer om whisky och åka klassisk båttur på en och samma resa.

Göta kanalbolags stora drivkraft är att hela tiden utveckla vår destination, och att göra Göta kanal ännu mer tillgänglig för våra besökare. Därför lanseras en helt ny destinationsplattform, lagom till årets kanalsäsong, där besökare kan boka hundratals av de upplevelser som finns längs Göta kanal.

Utöver musik och whiskeyprovning, finns även möjlighet att avsmaka Klosterbryggeriets Göta kanalöl, guidade turer på Vadstena slott eller på andra platser utmed kanalen. Och för de kärlekskranka – möjligheten till drop in vigsel för att nämna några exempel. Årets utbud har kort sagt något för alla.

Några guldkorn på Göta kanal 2023:

Benjamin Ingrosso, Lokverkstan Motala 28 juni
Lasse Stefanz, Lokverkstan, Motala 12 juli
Drop in vigsel, Kanalmagasinet, Mem 5 juni
Forsviksdagarna, Forsvik 2 juli
Kling, ett liv för glass, hamnen Forsvik premiär 22 juli
Bryggfesten, hamnen, Forsvik, 29 juli
Veronica Maggio, Lokverkstan, Motala 4 augusti
Hellacopters & The Nomads, Lokverkstan Motala 11 augusti
Carola, Vadstena slott, Vadstena 12 augusti

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Hollwin, magnus.hollwin@gotakanal.se

Om Göta kanal

Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsverk, besöksmål och destinationer. Här kan du slussa med din fritidsbåt, hoppa på någon av passagerarbåtarna eller boka ett av alla cykelpaket längs kanalen. Vid övernattning finns det gott om kanalnära hotell, pensionat, vandrarhem eller campingar att välja bland, och detsamma gäller god mat på en mängd restauranger och caféer.  Farleden Göta kanal är öppen från maj till september, men besöksmålet är öppet året runt.