Nu öppnar Göta kanal – här är årets semestertrender

Nu öppnar Göta kanal – här är årets semestertrender

När Göta kanal öppnar den 3 maj går startskottet för jubileumsåret och kanalens 200-årsfirande. Fler gäster väntas besöka Göta kanal för att semestra och delta i de olika evenemangen. I år väntas dessutom fler utländska turister komma tillbaka efter pandemiåren.

Öppnandet av kanalen firas den 3 maj i Motala under närvaro av näringsminister Karl Petter Thorwaldsson och i Norrkvarn den 4 maj.

– 2022 väntas bli ett storslaget år med en mängd olika evenemang och fler besökare än tidigare. Särskilt roligt är att välkomna tillbaka alla utländska turister som avstått att resa hit de senaste åren. Höjdpunkten för säsongen är helgen då vi firar Världens längsta födelsedagsfika med kungaparet som gäster den 9 juli i Bergs slussar och firandet i Sjötorp den 10 juli, säger Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag.

Inför säsongen 2022 ser Göta kanal framförallt fyra trender:

Utländska turisterna återvänder

Gäster från Danmark och Tyskland att återvänder till Göta kanal via båt men också landvägen. Fler utländska turister än tidigare år har redan bokat båtbiljetter och boende.

Naturupplevelser på land fortsätter vara hett

Under pandemin upptäckte svenskarna fördelarna med att turista i Sverige, en trend som Göta kanal ser fortsätter. Intresset för att cykla och vandra kortare och längre sträckor längs Göta kanal väntas bli fortsatt stort. Att kombinera en naturupplevelse via cykel eller till fots med att bo och äta bra väntas också bli populärt.

Kanalkryssning och båtsemester

Under pandemiåret har också allt fler svenskar fått upp intresset för båtsemester. Betydligt fler än vanligt har bokat biljett längs hela Göta kanal, för att njuta av kanalen men också för att ta del av alla evenemang under jubileumsåret. Även den reguljära båttrafiken har öppnat igen och har redan fler bokningar än normalt.

Skräddarsydda paketresor

Allt fler väljer skräddarsydda paketlösningar där olika aktiviteter kombineras, såsom att hyra cykel, vandra och bo på hotell.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Hollwin, magnus.hollwin@gotakanal.se

Tove Gross, presskontakt Spotlight, tove.gross@spotlightcom.se , +46 72-141 17 60