Ny entreprenör till Göta Hotell

Ny entreprenör till Göta Hotell

AB Göta kanalbolag har nu tecknat avtal med en entreprenör som ska driva anrika Göta Hotell i Borensberg. Green Venue Hotels AB tar över hotellet som beräknas öppna 1 juni.

Med charmen från förra sekelskiftet och det unika läget vid Göta kanal och slussen i Borensberg är Göta Hotells varumärke starkt förknippat med Göta kanal. Det var i februari som Göta kanalbolag köpte byggnaden Göta Hotell och sen dess har man arbetat hårt för att hitta någon som kan ansvara för driften, helst redan till säsongstarten. Nu har ett avtal tecknats med Green Venue Hotels som kommer ta över hotellet inom kort.

–Vi är jätteglada över att vi på kort tid hittat och kommit överens med en professionell entreprenör som öppnar redan sommaren 2016, säger Anders Donlau, VD, Göta kanalbolag. Med de planer som lagts kommer verksamheten utvecklas och vi ser en stor potential framåt.

Green Venue Hotels, som sedan tidigare driver Skänninge Stadshotell, satsar på natur- och kulturupplevelser i kombination med ett stort fokus på lokala råvaror med en ekologisk bas.

Ambitionen är att öppna hotellet den 1 juni i år.

–Det är fantastiskt roligt och spännande att ta sig an den här utmaningen, säger Christina Landoof, VD, Green Venue Hotels AB. Göta Hotell är en pärla och ett signum för svensk turism. Vi ser fram emot att bibehålla och vidareutveckla hotellet som en boendemöjlighet och mötesplats. Det är ett stort ansvar att vara en del av Göta kanal.

–Göta Hotell och Skänninge Stadshotell matchar varandra bra utan att konkurrera och det blir en fördel att kunna samordna förfrågningar och personal, fortsätter Christina Landoff.

Fakta

Göta Hotell byggdes 1908 och ligger mellan Göta kanal och Motala ström i Borensberg. Hotellet har idag 11 rum samt 2 matsalar och en uteservering.

Green Venue Hotels driver sedan tidigare Skänninge Stadshotell. Företaget är medlemmar i Östgötamat.

För mer information välkommen att kontakta:
Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag tel/mob, 0141-20 20 60

Christina Landoff, VD, Green Venue Hotels AB, tel/mob 0700-20 20 22

Farleden Göta kanal är öppen maj-september.