Ny konstinstallation invigd vid Göta kanal

Ny konstinstallation invigd vid Göta kanal

"Rosa eko – inre eld" heter skulpturen av Katarina Norling, som invigdes vid Göta kanal av kulturchef Claes Rydberg, Västra Götalandsregionen. Skulpturen är placerad vid Norrkvarns slussområde på kanalens västgötadel.

Skulpturen är det senast tillkomna konstverket i projektet Visioner vid Vatten, som under flera års tid har givit upphov till en rad permanenta konstgestaltningar längs den historiska vattenvägen och som är ett samarbete mellan AB Göta kanalbolag, kommunerna och regionerna längs Göta kanal.

– Vi tillskapar ett nytt spännande konstverk i Västra Götaland till det samtida kulturarvet Göta kanal, säger Bo Olls, initiativtagare till projektet Visioner vid Vatten. Det betyder nya upplevelser för nya människor som besöker kanalen.

– Göta kanal är en naturupplevelse och de överraskande konstgestaltningarna tillför dessutom besökarna en oväntad kulturupplevelse, säger Anders Donlau, VD i AB Göta kanalbolag. Vi ser fram mot att snart ha ett konstverk i varje kanalkommun.

- Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag, tel dir/mobil 0141-20 20 60 anders.donlau@gotakanal.se

- Bo Olls, konstnär och initiativtagare till Visioner vid Vatten, tel 013-26 27 37

- Maria Henriksson, kulturchef, Mariestads kommun, mobil 0732-323 231, maria.henriksson@mariestad.se

Visioner vid Vatten är ett samarbete mellan AB Göta kanalbolag, Regionförbundet Östsam, Västra Götalandsregionen samt kommunerna Mariestad, Töreboda, Karlsborg, Motala, Linköping, Norrköping, Söderköping. Projektet samarbetar också med Statens konstråd. Initiativtagare till Visioner vid Vatten är konstnären Bo Olls.

Läs mer på http://www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/artiklar/Visioner-vid-Vatten/  och

www.visionervidvatten.se

Nedan finns konstnärens information om sitt konstverk samt information om Katarina Norling.

Katarina Norling om sin skulptur ”Rosa eko – inre eld” i Norrkvarn utmed Göta kanal

"Rosa eko - inre eld" är en portal som leder in i naturen.

Men när Göta kanal är stilla kan man även se portalen och dess flammor och föremål spegla sig i

vattnet.

Då blir det en portal som leder rakt ner i vattnet.

”Rosa eko – inre eld” är en reseskulptur.

Den består av minnen från olika resor.

Minnen som har samlats på den rosa betongportalen.

Uppochnedvända föremål från olika länder som är bemålade med billack.

Föremål från Indien, Danmark, Italien …

Och från Mariestad.

Men den handlar också om att genomföra en idé man har, och fullfölja den vad som än händer.

Om att ha inre eld.

Den handlar om människor som brinner.

När man kommer åkande på kanalen - eller kommer gående,

eller ser den från Norrqvarn Hotell – kanske man undrar vad det är

man har sett.

Man kanske undrar: Har det här verkligen hänt?

Om konstnären

Katarina Norling (f 1963) är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1986-1991.

Hon har ställt ut på gallerier och konsthallar både i Sverige och utomlands och arbetar även med scenografi, bokomslag och skriver texter.

Hennes offentliga skulpturer ”Bobos hjärta” vid SLU i Alnarp (1996), ”Inne i Björns rum” i Bergsjön, Göteborg (2005), ”Balladen om vaktchefen” vid kongresshallen i Visby (2008) – och nu hennes verk ”Rosa eko – inre eld” vid Göta kanal i Norrkvarn, Mariestad - har alla förbindelselänkar med varandra.

”Katarina Norlings konst handlar om att möta världen som hjärtat möter kroppen. Allt är och måste vara sammanflätat, privatliv, saker som händer henne, planerade eller slumpmässiga, personer hon möter, flyktigt eller på djupet. Allt. Katarina Norlings konst är ett med henne själv. Det är ett ständigt pågående arbete, en verksamhet. Inte i psykoanalytisk mening, utan som ett ständigt möte med världen, med omvärlden.” (Jan Åman 2005)

Göta kanal är öppen 4/5-30/9 2012.