Nytt campingkoncept längs Göta kanal i sommar

Nytt campingkoncept längs Göta kanal i sommar

I sommar kan man testa på campinglivet på ett helt nytt sätt. På några av Göta kanals mest spektakulära platser som annars inte är tillgängliga för camping erbjuds nu boende i moderna och fullutrustade husvagnar. Konceptet går under namnet Off Grid Camping och syftar till att ge en campingupplevelse utöver det vanliga.

Från och med den 12 juni går det att boka husvagnarna för övernattning i en eller flera nätter under perioden 27 juni till och med 16 juli. Bakom satsningen står Göta kanal, Forsbergs fritidscenter och Polar.

- Vi har sett ett ökat intresse för Off grid de senaste åren och bestämde oss för att kombinera det med något så ovanligt som uthyrning av husvagnar. Det tillsammans med att husvagnarna står på platser vi bara kunnat drömma om innan känns fantastiskt. Vi börjar med uthyrningen i år och får vi ett gott resultat kan det här bli något vi fortsätter med även på längre sikt. Vi hoppas på ett stort intresse och att fler får upp ögonen för det här unika sättet att campa på, säger Magnus Hollwin, marknadschef för Göta kanal.

De moderna husvagnarna kommer att gå att hyra på tre platser längs kanalen; Bergs slussar, Motala och Sjötorp. På samtliga ställen står husvagnarna sjönära på spektakulära platser.

Bergs slussar
– där Roxen möter Göta kanals mäktigaste slusstrappa står husvagnen vid slussens början. Utanför fönstret finns den spektakulära slusstrappan Carl Johan med en höjning på 18,8 meter och sju slussar.

Motala
– På Mallbodens pir mitt i kanalen med staden, naturen och den svenska musikeliten runt knuten. Här blir Veronica Maggio, Lasse Stefanz soundtracket på sommarkvällen då Motala Lokverkstads sommarscen ligger precis på andra sidan kanalen.

Sjötorp
– Så nära en husvagn till sjöss du kan komma. Vid kanalens västra entré i det gamla fiskesamhället Sjötorp ligger restauranger, serveringar och båtar sida vid sida. Längst ut, vid inloppet från Vänern med utsikt över sommarblått vatten står vår husvagn.

- Vi ser att det finns ett stort intresse att testa på campinglivet. Därför känns det väldigt roligt att kunna erbjuda de som saknar en egen husbil eller husvagn att göra det i moderna och fullt utrustade vagnar. Att man dessutom får bo på unika platser som annars aldrig är tillgängliga för campare gör det extra spännande, säger Jonas Karlsson, på Forsbergs Fritidscenter

Husvagnarna är fullt utrustade med dubbel och enkelsäng, kök, dusch och toalett. Beroende på husvagn ryms två till fyra vuxna och barn för övernattning. Husvagnarna är Polar FDCXA, Polar 620 BQD och Polar 620 SA. Kostnaden för att bo en natt är 1500 SEK inklusive moms.

Läs mer och boka på: www.offgridcamping.se

Om Göta kanal
Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsverk, besöksmål och destinationer. Här kan du slussa med din fritidsbåt, hoppa på någon av passagerarbåtarna eller boka ett av alla cykelpaket längs kanalen. Vid övernattning finns det gott om kanalnära hotell, pensionat, vandrarhem eller campingar att välja bland, och detsamma gäller god mat på en mängd restauranger och caféer. Farleden Göta kanal är öppen från maj till september, men besöksmålet är öppet året runt.
Om Forsbergs
Forsbergs Fritidscenter är Sveriges största försäljare av husbilar och husvagnar, med en omsättning om ca 800 Mkr (2019). Bolaget grundades 1991 av bröderna Forsberg och 2011 gick Nalka Invest in som huvudägare. Företaget är svensk distributör för Hobby, Frankia, Concorde och Niesmann samt återförsäljare för Sunlight och Pilote hubilar samt Hobby och Polar husvagnar. På företagets sju center, i Hyssna, Bjuv, Stockholm, Borlänge, Linköping, Karlstad och Kalmar, arbetar cirka 120 medarbetare och det finns alltid minst 600 fordon i lager.
Om Polar
SoliferPolar AB är den mest nordligt belägna husvagns- och husbilstillverkaren i världen. Högkvalitativa husvagnar och husbilar har tillverkats i Dorotea i Norra Sverige i mer än 60 år. Polarvagnen är Sveriges mest sålda husvagn genom tiderna. Företaget har drygt cirka 100 erfarna, dedikerade medarbetare som arbetar målinriktat med stränga kvalitetstester för att producera de bästa husvagnarna och husbilarna på marknaden.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Hollwin, magnus.hollwin@gotakanal.se