Pressinbjudan : Nya Göta kanalträd sätts i jorden

Det är dags för årets plantering av alléträd vid Göta kanal, vilket äger rum i november månad sedan mer än tio år tillbaka. Den vackra trädallén är en omistlig del av det kulturhistoriska byggnadsverket, och måste fortlöpande förnyas.

I år sker planteringen i Töreboda och Forsvik, där 6 oxelträd respektive 2 kastanjer ska sättas i jorden och det är tradition att personer, som donerat pengar till ett träd, också inbjuds att närvara.

Med årets plantering har totalt 725 träd planterats utmed Göta kanal sedan projektet startade år 2000.

Media är välkomna till årets trädplantering i Töreboda
Tid: Fredagen den 18 november, kl 10.00
Plats: Gästhamnen, Töreboda

Välkommen!
AB Göta kanalbolag

Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag, tel 0141-20 20 60, anders.donlau@gotakanal.se eller
Gabriella Saxner Johansson, Marknadsavd, AB Göta kanalbolag, tel 0141-20 20 58, gabriella.saxner@gotakanal.se

Fakta:
AB Göta kanalbolag genomför varje år återplanteringar i trädallén som kantar Göta kanal. Den vackra allén längs kanalen med skiftande trädarter är en viktig del av det värdefulla byggnadsverket och behöver fortlöpande förnyas. När Göta kanal byggdes planterades ca 10 000 träd på kanalbankarna. Det är världens längsta allé! Både privatpersoner och företag kan delta i bevarandet av Göta kanals trädallé genom att bli träddonatorer. Det har blivit en uppskattad gåva i samband med olika högtidsdagar. Ett kanalträd kostar 2 000 kr, och givaren får sitt namn på en plakett vid kanalen.

AB Göta kanalbolag Box 3, 591 21 Motala. Tel 0141 20 20 50, www.gotakanal.se

Göta kanal är öppen 4/5-30/9 2012.