Stor möter liten: klassiska passagerarbåten Wilhelm Tham träffar sig själv i Berg i miniformat

Den 28 juni får Berg hamnbesök av Wilhelm Tham gånger två när den klassiska passagerarbåten möter sig själv i form av norra Europas största skalenliga modellbygge. Det blir ett spektakulärt möte”, säger modellbyggaren Peder Sterlinge.

Den mindre varianten av M/C Wilhelm Tham kommer i en skala på ca 1/10,5 och är 2,95 meter lång och har en vikt på 245 kilo. Det gör den till norra Europas största skalenliga modellbygge för båtar. Mini-Tham drivs av två sammankopplade elmotorer på 4 HK. Trots storleken kan båten ta upp till 42 låtsaspassagerare. Båten har ballasttankar som rymmer 120 liter plus 30 kilovikter och fyra pumpar. Dessutom är båten utrustad med elektronik för radiostyrning samt ljud/belysning och fem batterier till olika funktioner.

Båten är konstruerad för att vara en attraktion i sig själv och med Wilhelm Tham Mini kan besökare på Göta kanal uppleva en unik och spännande syn.

- Det har blivit en väldigt fotograferad båt. Folk stannar till och filmar med mobilen där den glider förbi och vi får mycket uppmärksamhet. Det finns väldigt få modellbåtar av just den här storleken i Sverige vilket påverkar, säger Peder Sterlinge

Peder är mannen bakom Wilhelm Tham i miniformat och att hans verk kommer i skepnad av just Wilhelm Tham är faktiskt något av en slump.

- Det började med en fika på Wilhelm Tham med ett par tyska modellbyggarkollegor som åkte kanalen med båten. Vi möttes upp när båten lade till i Söderköping och fikade, vi pratade modellbyggeri och då kom samtalet in på att bygga en modell av Tham. Och så blev det, säger Peder och fortsätter.

- Jag har nog lagt runt 700 timmars arbete på den här modellen och det har funnits en del utmaningar men det har varit väldigt kul. Att det blir en sommar längs Göta kanal för mig och Mini-Tham känns naturligt.

Den 28 juni inleder Peder och hans storskaliga modellbygge äventyret på Göta kanal med att möta båten som stått modell – Göta kanals klassiska passagerarbåt Wilhelm Tham. Ett möte både Peder och personalen på Wilhelm Tham ser fram emot.

-Det blir ett spektakulärt möte för alla som vill vara på plats, säger Peder.

Peder är på plats vid Bergs hamnbassäng från 16.00 och vill man se när kopian träffar originalet förväntas Wilhelm Tham anlända till hamnen mellan 18.00 -19.00

Utöver besöket i Berg gör Peder och hans storskaliga modellbygge även stopp Söderköping och Motala under sommaren. Wilhelm Tham Mini kan hittas ute på kanalen under följande datum:

28 juni i Bergs Hamnbassängen

 (Wilhelm Tham Mini, 2-dagarstur)

Från 16.00 till   21.00

11 juli i Söderköping

(Wilhelm Tham Mini avgår mot Motala kl. 11.00)

Från 09.00 -14.00

5 augusti i Motala verkstads kaj

(Wilhelm Tham Mini avgår mot Söderköping kl. 11.00)

Från 09.00 14.00

Vid användning av bilder på Mini-Tham vänligen ange Peder Sterlinge som fotograf.

Göta kanal är ett av Sveriges största byggnadsverk, besöksmål och destinationer. Här kan du slussa med din fritidsbåt, hoppa på någon av passagerarbåtarna eller boka ett av alla cykelpaket längs kanalen. Vid övernattning finns det gott om kanalnära hotell, pensionat, vandrarhem eller campingar att välja bland, och detsamma gäller god mat på en mängd restauranger och caféer. Farleden Göta kanal är öppen från maj till september, men besöksmålet är öppet året runt.