Sveriges blå band lockar allt fler landgäster

Sveriges blå band lockar allt fler landgäster

Att Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål råder det ingen tvekan om. Men av kanalens 3 miljoner besökare varje år kommer faktiskt bara en bråkdel med båt. Den flesta besökare kommer landvägen. Både för att titta på skådespelet vid slussarna och i gästhamnarna, men också för någon av de hundratals aktiviteter som erbjuds utmed Sveriges längsta turistattraktion.

Göta kanal är i sig en enda lång sevärdhet som saknar motstycke i Sverige. Den sträcker sig 19 mil genom både Östergötland och Västergötland, och du får uppleva imponerande slussar och vackra slussvaktarhus i den unika kanalmiljön. Längs kanalen finns dessutom en mängd intressanta besöksmål och sevärdheter.

–Den som vill besöka klassiska Göta kanal men vill hålla sig på land har gott om alternativa sätt att uppleva kanalen, berättar Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag.

På två hjul
I år blev den gamla bilfria dragvägen utmed Göta kanal klassad som nationell cykelled. En semester på två hjul är ett ypperligt sätt att uppleva Göta kanal. Vägen kantas av prunkande grönska och gemytliga mat- och fikaställen. Stanna till och titta på slussning, kela med kanalfåren eller duka upp till picknick medan båtarna stillsamt passerar intill. De olika cykeluthyrarna längs kanalen erbjuder bra cyklar för den som inte har tillgång till en egen. Vill man stanna flera dagar finns en mängd paket som inkluderar boende, mat och även båtturer.

Bedårande bilutflykter
Ibland ligger tjusningen i det enkla. Längs hela Göta kanal finns massor av sevärdheter med parkeringsplatser alldeles i närheten. Varför inte ge er ut på en bilutflykt och besöka några smultronställen? Ett lika smidigt som förtjusande sätt att upptäcka kanalens skiftande karaktär på.

Vandra längs Göta kanal
Att vandra är ett skönt sätt att umgås, både med sig själv och tillsammans med andra. Oavsett om du vandrar ensam, med din hund eller har sällskap av kompisgänget är en vandring längs dragvägarna intill Göta kanal en underbart rofylld upplevelse. Trots det blir vandringen aldrig tråkig. Du kommer nära naturens växlingar, båtlivet, historiska platser och pittoreska småstäder som avlöser varandra i en behaglig rytm. Ännu bättre blir upplevelsen om du unnar dig god mat och en skön säng i slutet av varje etapp.

Delar av dragvägen är dessutom en del av S:t Birgitta ways, den pilgrimsled som leder till Sveriges största pilgrimsdestination Vadstena och som blivit populär bland både vandrare och cyklister.

Övernattning
Dagsturer i all ära, men att spendera lite längre tid kring Göta kanal öppnar nya möjligheter att utforska omgivningarna. Utmed kanalen finns alla boendealternativ du kan tänka dig - och några till faktiskt. Eller vad sägs om glampingtält, klassiska pensionat, små mysiga Bed & Breakfasts och fräscha ställ- och campingplatser? Den som vill uppleva något mer udda kan boka in sig i en svamp eller en trollstubbe.

Evenemang och aktiviteter
Den som vill aktivera sig har nästan obegränsat med möjligheter. Här finns upplevelser för alla smaker. Allt från musikkvällar, teaterföreställningar och guidningar till ölprovning, olika typer av museer och slottsvisningar är bara ett urval av allt det som händer längs kanalen året runt.