Turistlyft för Göta kanal – kraftig ökning av utländska gäster

Turistlyft för Göta kanal – kraftig ökning av utländska gäster

Intresset för Göta kanal är stort och många utländska turister väljer att återvända till kanalen i sommar. Antalet bokningar av kanalbiljetter med internationella fritidsbåtar ökar med över 200 procent jämfört med 2021. Därtill uppger rederier, destinationer och uthyrare längs kanalen om ett högt bokningstryck redan vid säsongsöppningen den 3 maj.

Hemestertrenden i Sverige ser ut att vara här för att stanna. 25 procent av svenskarna uppger att de kommer lägga mer av sin semester på hemmaplan framöver, det visar en Sifo-undersökning genomförd av Göta kanal. Dessutom har fler utländska turister visat intresse för en semester längs kanalen i sommar. Antalet bokningar av kanalbiljetter med internationella fritidsbåtar ökar med 225 procent jämfört med 2021 och 283 procent mer än 2019.

– De internationella båtarna återvänder till Göta kanal i sommar efter två år av restriktioner och rekommendationer. Det är framför allt turister från Tyskland och Danmark som vill besöka oss. Vi har satsat på extra personalresurser och längre öppettider för att bemöta den ökade efterfrågan på service, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Flera stora kryssningsfartyg ska sättas i trafik igen efter två år av inställda turer. Antalet bokningar av Strömmas kryssningar ökar med 93 procent 2022 jämfört med 2021 och 50 procent mer än 2019. Men även destinationer och uthyrare längs kanalen vittnar om ett intensivt bokningsläge.

– Vi ser att det är fortsatt många svenskar som vill semestra på hemmaplan i sommar. Kriget i Ukraina och svårigheterna med att boka en passtid har gjort det praktiskt krångligt att åka utomlands. Därför ser vi att många vill ha samma upplägg på sin hemester som en utlandssemester. Det handlar om paketupplevelser som inkluderar aktiviteter under flera dagar, säger Lotta Karlsson, vd på Svecia Travels.

För mer information, vänligen kontakta:
      Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag

roger.altsater@gotakanal.se