Ökenliv - bland kaktusar och suckulenter

På lördag 2 juni invigs Botaniska trädgårdens stora sommarutställning ÖKENLIV. Upplev växternas spännande och mångformiga anpassningar till ett liv under vattenbrist. Bekanta dig med Aloe vera, fikonkaktus och andra nyttoväxter.  Teamet från La Fleuriste har byggt upp lekfulla och fantasieggande miljöer i och utanför Växthusen. Ett par skallerormar gömmer sig också i utställningen som börjar redan i entrépartiet och fortsätter via en rad installationer in i växthusen. ÖKENLIV visas för både barn och vuxna fram till 30 september. Under söndagarna 17 juni, 15 juli, 9 september och 30 september kl 11 - 15 kan man lära sig hur man odlar och sköter sina suckulenta växter, barnen får så en växt, visningar av utställningen och temaföredrag med bland andra Peter Korn som berättar hur man odlar suckulenter utomhus och Göran Nilsson som berättar om ormar och utlovar klappmöjligheter.

ÖKENLIV bjuder också på en unik möjlighet att vara med när Nattens drottning blommar! Denna mytomspunna kaktus blommar bara en enda natt. Genom att skicka ett SMS till numret 71305 med texten "drottning", så få du mer information när/om det händer.
Se Alexandre Antonellis film om Nattens drottning här och hans bilder från suckulenter i sin naturliga miljö här

I samband med ÖKENLIV har växthusens suckulenthus fått en ansiktslyftning till både utseende och innehåll och utställningens vetenskapliga del kommer att finnas kvar som en del av växthusen.

Invigningen sker i samband med firandet av Botaniskas Vänners 25- årsjubileum 2 juni då man bjuder på en heldag i trädgården. Se program

Utställningen ÖKENLIV är finansierad av Botaniskas Vänner och sker i samarbete med Västsvenska Kaktus- och SuckulentFöreningen.

Pressen inbjuds till visning av Ökenliv
Fredag 1 juni kl 13, Botaniska trädgårdens växthus.

På pressvisningen får du träffa
Alexandre Antonelli, vetenskaplig intendent Botaniska trädgården och utställningsansvarig.
Marie Cedgard, ordförande i Västsvenska Kaktus- och SuckulentFöreningen.
Johan Bengtsson, La Fleuriste
Göran Nilsson, biolog Göteborgs naturhistoriska museum.
Claes Grill, ordförande Botaniskas Vänner tel 0709 -224849

Visste du att:

• suckulent kommer från latinets ”succulentus” som betyder ”saftig”
  • De minsta kaktusarterna blir inte större än en tioöring. Andra (ex Saguaro – Carnegiea gigantea) kan bli 20 m höga och 200 år gamla, och väga flera ton!
  • Vissa kaktusar tål -35ºC (ex Opuntia fragilis) och växer norr om polcirkeln i Kanada!
  • Columbus var först med att importera kaktusar från Västindien till Europa på 1400-talet.  Kaktusarna var av släktena Opuntia och Melocactus och de blev snart en statussymbol i överklasshemmen.
  • Vissa suckulenter används som medicin, t. ex. rosenrot som säljs på Apoteket för »ökad ork, skärpa och välbefinnande«. Aloe vera sägs ha en läkande effekt på brännskador och används ofta som fuktbevarande medel i hudvårdsprodukter.

• Agave-sirap kan man nu hitta i de flesta matbutiker i Sverige, där den marknadsförs som ett hälsosammare alternativ till socker och honung.
  • Agave tequilana används för att framställa tequila, en populär dryck med hög alkoholhalt.