Cristian Măcelaru ersätter Herbert Blomstedt hos Göteborgs Symfoniker

Cristian Măcelaru ersätter Herbert Blomstedt hos Göteborgs Symfoniker

Den framgångsrike dirigenten Cristian Măcelaru gör ett kärt återbesök hos Göteborgs Symfoniker 20 och 21 december. Herbert Blomstedt tvingas ställa in sin medverkan vid konserterna av hälsoskäl.

Cristian Măcelaru leder Göteborgs Symfoniker i Brahms älskade tredje symfoni och Beethovens fjärde pianokonsert. Solist är österrikiske stjärnpianisten Rudolf Buchbinder.

Både Herbert Blomstedt och tidigare annonserade pianisten Maria João Pires har tvingats ställa in av hälsoskäl. Blomstedts planerade konserter hos Bamberger Symphoniker har också nyligen dragits in.

- Vi är ledsna över att Maria João Pires och vår hedersdirigent Herbert Blomstedt inte kan närvara. Vi vet att många sett fram emot att se dem hos Göteborgs Symfoniker. Vi hoppas nu framför allt på snar bättring för våra kollegor, säger Sten Cranner, vd för Göteborgs Symfoniker.

Den 43-åriga dirigenten Cristian Măcelaru är sedan 2020 musikchef för Orchestre National de France. Han har gästat svenska orkestrar vid ett flertal tillfällen och är konstnärlig ledare för George Enescu-festivalen i Bukarest, där Göteborgs Symfoniker gästspelade i september.

Rudolf Buchbinder är en av vår tids mest legendariska pianister med en 60 år lång karriär. Han har prisats för sina tolkningar av Beethoven och den klassicistiska repertoaren i stort.

Nu förenas de båda i decemberkvällen i två av 1800-talets stora mästerverk.

Läs mer om konserten Giganternas afton 20 och 21 december.