Den hyllade operastjärnan Lise Davidsen gästar Göteborgs Symfoniker 7 och 9 december

En röst på miljonen - Lise Davidsen i unik julkonsert

Hon har tagit den internationella operavärlden med storm och kallas en ny Birgit Nilsson. Nu gästar den norska stjärnsopranen Göteborg i en personlig julkonsert tillsammans med Göteborgs Symfoniker. I konsertmagasinet Podiet berättar hon om vägen från norska Stokke till världens största operahus och kärleken till scenen.

- Jag trodde inte det skulle gå att leva på musiken, berättar Lise Davidsen för Podiet.

Lise Davidsen tar i december en snabb paus från Lyric Opera of Chicago där hon i höst sjunger Jenufa tillsammans med Nina Stemme. I september såg en miljonpublik Davidsen sjunga på BBC Last Night of the Proms, en konsert som går att se på SVT Play. Den 4 december har hennes egen julgala premiär i Oslo. Därpå gör hon sin debut i Göteborg för två konserter med Göteborgs Symfoniker, de enda konserterna i Sverige.

Julgalan med Lise Davidsen rymmer ett pärlband av svenska och norska julsånger, liksom klassiker som O helga natt, Ave Maria och Det sovande Jesusbarnet. Medverkar gör Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfoniska kör under ledning av Christian Eggen.

Vilka utmaningar finns i det intima formatet?
- Det krävs ett enormt fokus när man står ensam på scenen. På ett sätt är det mer ”naket”. Men för mig är det krävande med de små detaljerna såväl som med de stora linjerna, säger Lise Davidsen.

Läs mer i konsertmagasinet Podiet: En röst på miljonen

Läs med om Julgala med Lise Davidsen den 7 och 9 december i Göteborgs Konserthus.

Konserten genomförs med stöd av Stenastiftelsen.