Fire in My Mouth av Julia Wolf hade urpremiär i New York 2019

Europapremiär: Göteborgs Symfoniker spelar gripande kördrama

Tonerna i hyllade Julia Wolfes oratorium Fire in My Mouth ljuder ödesmättat till raspet av klippande saxar. Nästa vecka får verket sin Europapremiär i Göteborgs Konserthus.

I en uppmärksammad föreställning berättar Göteborgs Symfoniker, Göteborgs Symfoniska damkör och Brunnsbo musikklassers flickkör effektfullt historien om de hårda villkoren i en textilfabrik i New York.

Amerikanska Julia Wolfes multimediaverk är en hyllning till arbetets hjältar. Det möttes med lovord vid premiären 2019 och kallades ”en monumental prestation som musikaliskt drama”.

Detta oratorium, vemodigt men också ljust, handlar om de immigrantkvinnor som klev av båtarna i New Yorks hamn och som genast tog itu med att bygga landet.

Vi följer kvinnornas öde genom fyra satser: Immigrationen, Fabriken, Protesten och Elden, som alla bygger på en högst verklig händelse; branden i Triangle Shirtwaist Factory 1911 då över 100 unga kvinnor omkom i USA:s värsta arbetsplatsolycka.

”Det är en berättelse om New York, men också om arbetande folk överallt” har tonsättaren Julia Wolfe sagt. ”Vi är alla människor och vi befinner oss här tillsammans.”

Nästa vecka besöker Julia Wolfe Göteborg för att delta vid Europapremiären av Fire in My Mouth och det utländska intresset för verket är stort. I kompositionen använder hon sig av elgitarr, elbas och ljud från stora saxar som öppnas och stängs. Wolfe berättar i konsertmagasinet Podiet:

- När det är som mest intensivt använder jag minst antal ord. Där får istället musiken kliva in.

Dirigerar Göteborgs Symfoniker gör chefdirigent Santtu-Matias Rouvali.

Läs mer om Fire in My Mouth 26-27 januari.