Göteborgs Symfoniker bjuder på festkonsert i Slottsskogen på nationaldagen

Göteborgs Symfoniker bjuder på festkonsert i Slottsskogen på nationaldagen

Det blir fanfarer och festyra i Slottsskogen den 6 juni kl 14 när Göteborgs Symfoniker spelar sin traditionella nationaldagskonsert i det gröna. Missa inte dirigerande sopranen Barbara Hannigan som gör ett exklusivt framförande av Gershwins Girl Crazy.

Det är dags för födelsedagsparty av det större slaget när Göteborg firar 400 år och Sverige 500 år! Nationaldagskonsertens program är fullt av flärd, som musikalhits ur West Side Story och Girl Crazy, sagolik teatermusik från Carl Nielsen och svenska klassiker från Alfvén och Stenhammar. Polstjärneprisets vinnare 2023, 15-åriga cellisten Inez Karlsson, tar sig an Dvoráks romantiska hyllning till skogen medan Valborg Aulins lustfyllda toner tar oss till sekelskiftets Paris. Dessutom blir det allsång och aktiviteter för barnen.

Tomas von Brömssen är presentatör och dirigerar gör Johannes Gustavsson och Barbara Hannigan. Förra året besökte runt 20 000 åskådare nationaldagskonserten i Slottsskogen!

Redan på fredag 2 juni gästar Göteborgs Symfoniker Jubileumsfestivalen i Frihamnen. En rad av Göteborgs främsta artister som José González, Maia Hirasawa, Stefan Andersson, Timo Räisänen och Yukimi Nagano sluter upp tillsammans med Augustifamiljen och Symfonikerna. Allt under ledning av Hans Ek.

Göteborgs Symfoniker firar Göteborg 400 år hela året

Nationaldagskonserten i Slottsskogen 2023