Göteborgs Symfoniker inleder Tomas Ledins turné Symphonia

Göteborgs Symfoniker inleder Tomas Ledins turné Symphonia

Den 19 augusti står Tomas Ledin och dirigenten Peter Nordahl på scen i Scandinavium tillsammans med Göteborgs Symfoniker för att framföra symfoniska tolkningar av Ledins digra sångskatt. Horn, fagotter och stråkar kommer att ta ”Sommaren är kort”, ”En del av mitt hjärta” och andra favoriter ut i helt nya musikaliska landskap.

Förra året var det lapp på luckan. Under två magiska kvällar med Symphonia fylldes Stockholms Konserthus till sista plats samtidigt som Tomas Ledins album Symphonia nådde topplaceringar – och i år fortsätter framgången ut i Sverige och Finland!

- Det är omvälvande att få uppleva musik som vill utvecklas och ta nya steg. Här har pop och rock mött symfonins klangvärld på ett vis som ger Tomas sånger en ny innebörd och liv, säger dirigenten Peter Nordahl.

Symphonia är 15 av Tomas Ledins mest älskade sånger i nya orkesterarrangemang. Ordet Symphonia betyder ”samklang”, och det är just vad denna unika konsertturné bjuder på: ett nyfiket möte över musikaliska gränser. Mellan olika musikstilar, mellan olika symfoniska orkestrar och mellan olika landsdelar.

- När jag fyllde 70 år ville jag inte sammanfatta min musikkarriär med en tillbakablick. Det kändes mer spännande att få fortsätta upptäcktsresan inom musiken. Symphonia har fått upp mig på tårna, utmanat mig och tagit mig och mina sånger till platser jag inte visste fanns, säger Tomas Ledin.

Nu blir det alltså premiär för turnén Symphonia 2023 i Scandinavium den 19 augusti tillsammans med Göteborgs Symfoniker. Därefter väntar Karlstad, Åbo, Helsingfors, Norrköping, Västerås, Malmö, Gävle, Uppsala och Stockholm i samarbete med en rad olika orkestrar.

Biljettsläpp måndag 27 mars kl 10.00 via LiveNation.se.

Symphonia presenteras av Live Nation i samarbete med Göteborgs Symfoniker.