Göteborgs Symfoniker spelar nyskriven musiksaga för 4500 elever

Göteborgs Symfoniker spelar nyskriven musiksaga för 4500 elever

Vad många ljud det är i orkestern! Hur får de allt att hänga ihop? Äntligen är det dags för säsongens första skolföreställningar med Göteborgs Symfoniker. Och det är en konsert i storformat som möter de 4 500 elever som besöker Konserthuset i veckan.

Vem är egentligen lagkapten? Vilket instrument brukar spela kärleksmelodier? Vilket kan låta som en clown? I en musiksaga av Lerumsbaserade tonsättaren Tormod Tvete Vik möter vi en hel symfoniorkester, och förs med på en tankeväckande resa om att höra till. Och om att hålla med - eller våga säga ifrån.

För första gången sedan 2018 har Göteborgs Symfoniker tagit fram nyskriven musik för orkester och berättare. För manus står barn-och ungdomsproducenten Mats Kjelbye och presentatör är skådespelaren Yanhko Kamwendo, välkänd från SVT:s Barnkanalen.

- Det handlar om de bubblor vi lever i, som omhuldar och skyddar oss. Det centrala är att man ska stå upp för varandra. Och att man ska våga ta för sig av livet, säger Yankho Kamwendo.

Yankho Kamwendo ser hur barnen i publiken rycks med i berättelsen när den förstärks av musiken:

- Musiken gör verkligen att man kan drömma sig bort, man förflyttas till andra ställen. Och det är en sån familjär stämning i orkestern som sprider sig, säger Yankho Kamwendo.

Dirigent för Bubblor är Emilia Hoving, som snabbt gjort internationell karriär och är en av de mest spännande unga finska dirigenterna i dag. Nu gör hon sin debut hos Göteborgs Symfoniker.

Bubblor spelas som skolkonsert för mellanstadiet 26-29 september och som familjekonsert 30 september i Göteborgs Konserthus.