Maria João Pires, Marie Jacquot, sopranen Lise Davidsen och pianisten Bruce Liu är några av de stjärnor som gästar Göteborgs Symfoniker säsongen 2023-2024.

Nyhet -

Nya röster och konsertmagi som räcker länge - här är säsongen 2023-2024 med Göteborgs Symfoniker

Plats på scen för nya röster och musikaliska upplever som skapar hållbara avtryck. Världsartister som Lise Davidsen, Bruce Liu, Maria João Pires, Simone Young och Leonidas Kavakos samt urpremiären av det länge emotsedda konsertprojektet Nordic - A Fragile Hope. Det är något av innehållet i Göteborgs Symfonikers digra utbud för säsongen 2023-2024 med start 31 augusti.

Men det är en folkfest i storformat som tjuvstartar hösten när Tomas Ledins Symphonia framförs i Scandinavium den 19 augusti. När konserthussäsongen sedan inleds är det naturens sårbarhet som står i fokus. Inte minst i Göteborgs Symfonikers stora satsning Nordic - A Fragile Hope, där naturjournalisten Joakim Odelberg bildsätter nyskriven musik av fem nutida tonsättare med filmmaterial från kust- och havsmiljöer i de nordiska länderna. Vår levnadsmiljö utforskas även i verk som Haydns Skapelsen, Sigurd Holes Roraima om en hotad regnskog och i Anna Thorvaldsdottírs Catamorphosis.

- Säsongens tema -hållbara avtryck- får mig att tänka på vårt ansvar att ta hand om jorden och alla dess levande varelser. Men det kan också syfta på sårbarheter inom var och en av oss. Symfoniorkestern är ett exempel på hur balans formas till ljud genom djupt lyssnande.
Det säger Barbara Hannigan, förste gästdirigent, som själv framför en musikalisk antologi från djurens värld under rubriken Animatopia.

Göteborgs Symfoniker gör plats för nya röster i verk som Julia Wolfes sångdrama Fire in My Mouth, i Connor D'Nettos Uncertain Planning och i en satsning på svensk hiphop under ledning av Hans Ek där ordet och berättelsen tar plats på scen. Därtill får vi nyskriven svensk musik av både Britta Byström, Jan Sandström och Lars Danielsson. I en fortsatt bred satsning på barn och unga bjuds en rekordung publik in -till bebisrytmik! Och Tormod Tvete Vik skapar nya skolkonserten Bubblor - en rolig symfonisk saga om oss människor och vår natur.

- Genom musiken kan vi förstå oss själva och den tid vi lever i och få inspiration att gå vidare, säger Arna Einarsdottír, planeringschef hos Göteborgs Symfoniker. Jag hoppas den här säsongen kommer göra ett djupt och långvarigt avtryck på alla som möts i musiken.

Bland säsongens gäster hittar vi heta solister som sopranen Lise Davidsen i en unik julkonsert, pianisterna Bruce Liu, Maria João Pires och Víkingur Ólafsson, violinisterna Arabella Steinbacher och Leonidas Kavakos samt dirigenter som Marie Jacquot, Tarmo Peltokoski och Oksana Lyniv. I konsertserien Världen i Konserthuset möter vi virtuosen Bassekou Kouyate från Mali och occitansk vissång med Sirventés. Jazzserien bjuder på bland annat duoprojektet Le Bang Bang, Emil Brandqvist Trio och sångerskan Youn Sun Nah med Ulf Wakenius. Och i konserten Jazz on Film möts Symfonikerna och Bohuslän Big Band i en hyllning till Vita duken.

Varje ton som sprids har kraft att sätta igång en rörelse i atmosfären - en liten vibration med kraft att bära genom generationer.

Välkommen att dela konsertmagin i säsongen 2023-2024 med Göteborgs Symfoniker!

Ett abonnemang i Göteborgs Konserthus ger dig oförglömliga upplevelser.
Läs mer här:

Klassiska abonnemang