Sportlovsorkestern firar 10-årsjubileum!

Tre ungdomsorkestrar intar Göteborgs Konserthus

För alla göteborgare som stannar i stan under sportlovet ges två konsertkvällar med tre framstående ungdomsorkestrar: Sportlovsorkestern, Vägus och Young Sinfonia från Newcastle.
- Det känns otroligt att vi hållit på i tio år, säger dirigenten Thord Svedlund som också är violinist i Göteborgs Symfoniker.
Det är ungdomar i åldern 14-19 år som samlas under sportlovsveckan varje år för att repetera och ge konsert. Varje orkestersektion har en egen coach från Göteborgs Symfoniker.
- Det är fantastiskt att se hur de utvecklas på bara en vecka. Tänk vilka framsteg ungdomarna och orkestern skulle göra om vi höll på året om.

Sportlovsorkestern ger sin jubileumskonsert fredag 19 februari kl 18 och spelar bland annat musik av Sibelius, Grieg, Fauré samt temat ur Pirates of the Caribbean.
Redan på onsdag 17 februari kl 19 spelar Vägus, Västra Götalands ungdomssymfoniker engelsmannen Gustav Holsts storslagna orkesterverk Planeterna tillsammans med Young Sinfonia och medlemmar ur Sportlovsorkestern.

Vill du redan nu se framtidens bästa orkestermusiker – boka biljett på www.gso.se eller tel 031 -726 53 10.