Stjärnpianisten Bruce Liu spelar med Göteborgs Symfoniker i Göteborg och Stockholm

Nyhet -

Sedan vinsten i Chopin-tävlingen 2021 räknas pianisten Bruce Liu som en av de mest spännande talangerna i sin generation. Den 26-årige kanadensaren har fått närmast rockstjärnestatus i den klassiska musikvärlden och gästar nu Sverige för första gången.

Tillsammans med Göteborgs Symfoniker har Bruce Liu valt att framföra en riktig klassiker, Rachmaninovs pianokonsert nr 2. Ett verk som han tidigare spelat med Symfonikernas chefdirigent Santtu-Matias Rouvali med stor framgång. Efter två konserter i Göteborg 24 och 25 april väntar gästspel i Konserthuset i Stockholm på lördag 27 april.

Bruce Liu föddes i Paris 1997, växte upp i Montreal, Kanada, och charmade en hel värld när han med Chopins pianokonsert nr 1 vann den prestigefulla Chopintävlingen i Warzawa 2021. Han har sedan dess uppträtt med stora orkestrar som Wiener Symphoniker, Rotterdam Philharmonic, Royal Philharmonic Orchestra och Los Angeles Philharmonic och turen har nu kommit till Göteborgs Symfoniker.

Med chefdirigent Santtu-Matias Rouvali på pulten framför Symfonikerna även Stravinskys mytomspunna Våroffer. Toner som en gång välte musikvärlden över ända med sina spännande rytmer och nyskapande språk.

Läs mer om veckans konsert med Göteborgs Symfoniker och Bruce Liu.

Läs mer om Göteborgs Symfoniker i Konserthuset Stockholm 27 april.