Tonsättaren Albert Schnelzer har skrivit Salt, ett oratorium till Göteborgs 400-årsjubileum. Foto Mats Lundqvist

Världspremiär för Albert Schnelzers hyllningsverk till Göteborg

Fira in våren med en världspremiär till Göteborgs ära tillsammans med Göteborgs Symfoniker! Till 400-årsjubileet av Göteborgs stad har tonsättaren Albert Schnelzer komponerat ett stort oratorium för orkester, kör och sångsolister. Göteborgs Symfoniker uruppför Salt torsdag 20 april och lördag 22 april.

Albert Schnelzer, själv född i Värmland, såg direkt havet framför sig när han tänkte på Göteborg:

- Det specifika för Göteborg är ju dess omedelbara närhet till vatten och hav. En stad som varit en knutpunkt både för handel och resor under hela sin historia, inte minst genom amerikaresenärerna. Det allmängiltiga i det här blev just vatten och hav som en symbol för något både löftesrikt men också stort och ibland skrämmande, säger Albert Schnelzer.

I Salt är det sopranen som representerar havet och barytonsolisten människan och migranten. Texterna är hämtade från dikter av bland andra Karin Boye, Dan Andersson och Edith Södergran och musikaliskt finns referenser till verk som Debussys La Mer. Oratoriet är skrivet på beställning av Göteborgs Symfoniker till Göteborg Stads 400-årsjubileum 2021.

Dirigerar gör portugisiska Joana Carneiro, en kär gäst hos Göteborgs Symfoniker. Som sopransolist hör vi Mari Eriksmoen och som baryton Anders Larsson. Medverkar gör även Göteborgs Symfoniska kör.

Konserten direktsänds 20 april i Sveriges Radio P2 och spelas in av GSOplay.