Vilda vatten och symfonisk dramatik när unga musiker spelar

Vilda vatten och symfonisk dramatik när unga musiker spelar

Du har väl inte missat symfoniorkestern som består av unga musiker från hela Västra Götaland?

Nu har du chans att höra VÄGUS i sceniska konserten Fors Majeure och Jean Sibelius oemotståndliga symfoni nr 2. Konserterna hålls i Vara Konserthus, Stadsteatern Falköping och Göteborgs Konserthus 24-27 september.

Den sceniska konserten Fors Majeure bjuder in till en musikalisk resa genom vattnets underbara värld. Vatten i olika former har inspirerat kompositörer och klassiska verk i alla tider – som Felix Mendelsohns ouvertyr Hebriderna, där Atlantens vågor piskar mot vassa klippor. I Smetanas tondiktning Moldau och Strauss vals An der schönen blauen Donau kastar sig floden utmed sluttningarna. För att inte tala om Alfvéns vackra, strilande Sommarregn och Whitacers tropiska skyfall.

Allt detta får vi smakprov på när VÄGUS unga musiker guidar med sedvanlig blandning av fakta, fantasi och humor.

För regin står Charlotta Sairio och dirigerar gör Kim Phipps.

Västra Götalands Ungdomsorkester, VÄGUS, består av ett 80-tal unga klassiska musiker från såväl Vänersborg, Skara, Vara och Alingsås, som Mölndal och Göteborg i åldrarna 13-20 år. För många blir VÄGUS ett minne för livet.

Repetitioner sker i Vara lördag och söndag 23-24 september. Varmt välkomna!

Läs mer om VÄGUS 24-27 september

Läs mer om hur du kan bli en del av orkestern!