Anna-Karin Larsson, nuvarande divisionschef på Sveriges Radio, tillträder som vd för Göteborgs Symfoniker 1 februari.

Anna-Karin Larsson utsedd till ny vd för Göteborgs Symfoniker AB

Styrelsen för Göteborgs Symfoniker AB har utsett Anna-Karin Larsson till ny vd för organisationen. Hon arbetar idag som divisionschef för Kultur och Musik på Sveriges Radio och har en lång erfarenhet som chef och ledare på olika nivåer på Sveriges Radio, där hon också ansvarar för Berwaldhallen. Anna-Karin Larsson tillträder den 1 februari 2024.

- Jag är väldigt glad för att Anna-Karin Larsson tar över posten som vd för Göteborgs Symfoniker. Hon har en lång och gedigen erfarenhet av musikverksamhet, säger Ingrid Andreae, ordförande i styrelsen för Göteborgs Symfoniker AB, en del av Västra Götalandsregionen.

I arbetet som vd ingår att fortsatt utveckla orkesterns starka roll i svenskt musikliv och internationellt, och tillhandahålla ett brett musikaliskt utbud i Göteborgs Konserthus.

- Jag är oerhört glad och hedrad över uppdraget och ser fram emot att lära känna verksamheten. Att få jobba mitt i musiken tillsammans med en av landets främsta orkestrar är en dröm för mig. Göteborgs Symfoniker är Sveriges Nationalorkester, det är uppfordrande. Då är man hela landets orkester och det ska fortsätta märkas! säger Anna-Karin Larsson.

Den nya vd:n tar över en framgångsrik symfoniorkester som har en given plats i göteborgarnas hjärta. Efter pandemin är nu publiken och säsongsabonnenterna tillbaka på samma besöksnivåer som tidigare. Samtidigt pågår en stadig föryngring av publiken.

- Anna-Karin Larsson kommer på ett mycket bra sätt bidra till att utveckla verksamheten tillsammans med styrelse och personal, säger styrelseordförande Ingrid Andreae.

Nuvarande vd för Göteborgs Symfoniker, Sten Cranner, meddelade tidigare i år att han lämnar sin post efter över 20 år i organisationen. Säsongen 2023-2024 blir hans sista som konstnärlig chef.

Göteborgs Symfoniker är Sveriges Nationalorkester. Orkestern spelar omkring 80 konserter varje år i Göteborgs Konserthus och bedriver en bred verksamhet för barn och unga. Santtu-Matias Rouvali är chefdirigent för de 109 musikerna sedan säsongen 2017-2018 och Barbara Hannigan förste gästdirigent.
Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Huvudsponsorer är Volvo och Göteborgs-Posten och huvudpartner Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.