Dudamel väljer Göteborg!

Vår chefdirigent Gustavo Dudamel är en av världens absolut mest eftertraktade dirigenter. Prestigefyllda orkestrar och konserthus drar i honom från alla håll. Men under den nyligen avslutade turnén blev det klart - Gustavo Dudamel väljer att förlänga sitt kontrakt och stanna i Göteborg.

Gustavo Dudamel och Göteborgs Symfoniker är precis hemkomna från en två veckor lång turné i Europa med utsålda konserter, stående ovationer och hyllningar i pressen. Under turnén kom det glädjande beskedet att Gustavo Dudamel förlänger sitt kontrakt och blir kvar som chefdirigent till och med säsongen 2010/2011.

Redan första gången Dudamel och orkestern träffades 2005 blev det succé och att det finns en ömsesidig glädje i att jobba med varandra är uppenbart. Det är den senaste turnén ett tydligt bevis på. Tillsammans gjorde Göteborgs Symfoniker och Dudamel bejublade gästspel på konserthus i Tyskland, Luxemburg, Österrike och Spanien. Med en repertoar bestående av bland annat Berlioz Symphonie Fantastique, Beethovens Symfoni nr 2, Strauss Ein Heldenleben och Sibelius Violinkonsert med unge stjärnviolinisten Sergey Khachatryan som solist fick de en enorm respons från publiken. Cirka 15.000 besökare har fått se och höra Göteborgs Symfoniker under turnén och det blev stående ovationer och flera extranummer vid varje konsert.

För mer information om Gustavo Dudamel och turnén kontakta VD Edward Smith på 031-726 53 04.

Pressklipp från turnén:

"Dudamel har med Göteborgs Symfoniker en välbalanserad och skönt klingande orkester framför sig: underbara stråkar och en fint avvägd balans mellan instrumentgrupperna samt rörlighet och elegans. I Beethovens andra symfoni tar Dudamel poäng. Den första satsen framträder ungdomlig och vig, rik på betoningar och färger. Dirigentens signatur märks också i sista satsen där han med kraft griper tag i stråkarna och för dem mot sitt mål."

Der Westen 21 oktober / Essen

"Glänsande: Gustavo Dudamel med sina göteborgare i Filharmonin.

Riktigt bra framföranden av Sibelius violinkonsert och Berlioz Symphonie fantastique måste strykas under med rödpenna i kalendern: onsdag var en sådan sällsynt dag. Den som inte var där missade något."

Abendzeitung 23 oktober / München

"Så må många mogna, berömda kolleger häpna när ungtuppen från Venezuela helt utan vidare skakar fram de välbevarade klassikerna (självklart utantill) ur ärmen och med ungdomlig iver blåser nytt och oanat liv i den klassiska musikens heliga kor. (...) Beethovens tvåa inledde och flög fram fullständigt obetvingat, fräck och klämmig, som det helt och fullt passar den käcka symfonin."

"Fjärde och femte satserna av Berlioz Symphonie fantastique dånade och virvlade så att inget öga förblev torrt. Två extranummer och stort jubel."

Wiener Zeitung 28 oktober / Wien