El Sistema firar 10 år med jubileumskonsert och uruppförande

El Sistema firar 10 år med jubileumskonsert och uruppförande

I år fyller musikskolan El Sistema 10 år i Sverige. Och det firas med en jubileumskonsert med en jätteorkester och ett svenskt uruppförande på födelseplatsen – Hammarkullen i Angered i Göteborg. H.M. Drottningen är beskyddare för jubileumskonserten.

-”El Sistema är verkligen en framgångssaga som gör att fler får tillgång till musik”, säger Eric Sjöström, chef och styrelseordförande för Stiftelsen El Sistema Sverige. ”Det är tack vare framsynta politiker och företrädare från olika delar av musiklivet som det har fått sånt genomslag.”

El Sistemas 10-årsjubileum i Sverige firas vid en stor jubileumskonsert på den svenska ”födelseplatsen”: Hammarkullehallen i Angered. Konserten äger rum måndagen den 24 augusti 2020 kl 18 i arrangemang av Stiftelsen El Sistema Sverige och Göteborgs Symfoniker. Samma eftermiddag, kl 14.30 - 17 hålls ett seminarium på Konserthuset i Göteborg om El Sistemas betydelse.

Medverkar på konserten gör Göteborgs Symfoniker, den nybildade El Sistema Nationalorkester som består av utvalda musiker mellan 11 och 19 år från El Sistema-program över hela landet samt barn från kulturskolorna i Göteborg. Dirigent för konserten är Ron Davis Alvarez, konstnärlig ledare för El Sistema i Sverige och själv elev till grundaren José Antonio Abreu. Gratisbiljetter till konserten kommer att släppas under våren.

-”Göteborgs Symfoniker tycker det är fantastiskt roligt att kan fira 10 framgångsrika år med El Sistema i Sverige tillsammans med Stiftelsen El Sistema. Det blir väldigt speciellt för oss att komma tillbaka till Hammarkullen i Göteborg där det hela började med Symfonikerna och vår dåvarande chefdirigent Gustavo Dudamel”. säger Sten Cranner, VD och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker.

I samband med jubileet uruppförs ett beställningsverk som komponeras av en av Sveriges idag mest uppmärksammade tonsättare, Benjamin Staern. Staern skriver ett stort orkesterverk som också kommer att finnas i en version som är fri att användas i alla El Sistema-evenemang där barn spelar. Uruppförandet är en födelsedagspresent från de stora orkestrar som samverkar med El Sistema-program på sina orter. Beställare av verket är Göteborgs Symfoniker (som uruppför verket), Gävle Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Malmö SymfoniOrkester, Norrköpings Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester och Sveriges Radios Symfoniorkester.

Även Kungl. Musikaliska akademien och Stims dotterbolag Svensk Musik kommer att högtidlighålla jubileet genom att tillgängliggöra orkesternoter både med äldre och samtida svensk musik för unga musiker.

Om El Sistema

El Sistema är en kör- och orkesterskola med ursprung i Venezuela som idag finns i ett 70-tal länder. Ett av de största verksamheterna är just i Sverige, där Kulturskolan har infört El Sistema-undervisning på 40 platser över hela landet och engagerar ca 10.000 barn. El Sistema finns där behoven är störst och verksamheten involverar även barnens familjer. Det är en världsomspännande rörelse som med musikens kraft hjälper människor att påverka sina liv till det bättre. Genom att upptäcka glädjen och skönheten i musiken ges barnen verktyg att skapa drömmar och mål med egen drivkraft.

Historien om hur José Antonio Abreu samlade elva unga musiker i ett garage i Venezuela för att starta detta projekt är en legend i dag. En av de många begåvade elever, Gustavo Dudamel, som idag är världsberömd dirigent och ambassadör för El Sistemas spridning i världen. Det var Dudamel som under sin tid som chefdirigent för Göteborgs Symfoniker inspirerade till att starta El Sistema i Sverige. Det första El Sistema-programmet startade hösten 2010 i Hammarkullen inom Angereds kulturskola.

För ytterligare information om El Sistema, kontakta Eric Sjöström, eric@elsistema.se, 0721-807909.

Presskontakt Göteborgs Symfoniker
Stefan Nävermyr
stefan.navermyr@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.