Nationaldagskonsert med Göteborgs Symfoniker 6 juni kl 14.

Fira Sveriges nationaldag med Sveriges Nationalorkester och Maria Möller

Precis som förra året bjuder Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, in till ett musikaliskt nationaldagsfirande på nätet den 6 juni kl 14. Duka upp något gott att äta och dricka i trädgården eller favoritfåtöljen och fira med oss! Vi kan utlova sann glädje och värme i sällskap av orkesterns musiker, artisten Sofia Karlsson, dansare från GöteborgsOperan, Göteborgs flickkör, ett spelmanslag och många fler. Maria Möller är värd för detta stämningsfulla firande som är öppet för alla i Symfonikernas digitala konserthus gsoplay.se.

Sten Cranner, vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker, ser fram emot helgdagen:

- Vi är väldigt nöjda och glada över att även i år kunna bjuda in till en filmad nationaldagskonsert för hela svenska folket och alla runt om i världen. Oavsett om ni är med nära och kära eller sitter i skyddad isolering så kommer vi på besök med inspirerande musik, sång och dans. Vi vill skapa en härlig sommarkänsla och dela den med er.

Med vackra bilder från Konserthuset liksom slående stadsvyer och grönskande natur som inbjudande inramning leds tittarna genom ett program där vi bland annat får höra nationalsången och En vänlig grönskas rika dräkt samt musik av Roman, Tarrodi och Schubert. Sofia Karlsson sjunger en sommarfavorit i nytt arrangemang och chefdirigenten Santtu-Matias Rouvali möter orkesterns musiker på ett oväntat och överraskande sätt.

Sedan 1984 har Göteborgs Symfoniker varje år i juni haft uppskattade utomhuskonserter i Slottsskogen där över 20 000 människor samlats för att koppla av i sommarvärmen med musik och picknickkorgar i goda vänners lag.

- Vi är stolta över att kunna fortsätta den traditionen på nätet. Här blir vi dessutom så många fler som delar upplevelsen, något som i dessa dagar känns extra meningsfullt, säger Sten Cranner.

Förra årets nationaldagsfirande med Göteborgs Symfoniker lockade omkring 700 000 tittare och det rekordet är öppet för allmänheten att slå.

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: GP, CAES – Cobham Gaisler & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.